הווימקס עוד רגע בישראל, אבל לא בטוח שיש למה לחכות

5 ינו

wimax forum logoהקטע הבא הוא כתבה שהכנתי על הכניסה המסתמנת של טכנולוגיית האלחוט המגניבה WiMAX לישראל, שצפויה במהלך 2007. הקטע הזה, כמו זה על הוויסטה שפורסם כאן בעבר, מופיע ללא עריכות – אז תתמודדו.

דמיינו לעצמכם שבמקום להתנתק מהאינטרנט כאשר אתם יוצאים מהבית, תוכלו לקחת אותו איתכם לכל מקום. רוצים לבצע שיחת טלפון? פשוט הפעילו יישום קטנטן במחשב כף היד שלכם והשיחה מתבצעת באיכות טובה ובעלות שולית. רוצים לגלוש באינטרנט? אין בעיה. הורדת כמויות מידע גדולות מהרשת הארגונית? קטן עליכם. (רוצים עוד? אחרי הקפיצה)

כיום, כדי לגלוש באינטרנט ניתן להתחבר לנקודות Wi-Fi הפרוסות בצפיפות ברחבי הארגון, המפעל או בתי הקפה הסמוכים לאזור מגוריכם. הבעיה היא ש-Wi-Fi אין בכל מקום, טווח הקליטה שלהם הוא קטן ומהירות הגלישה בהם היא מוגבלת. טכנולוגיית ה-WiMAX, צפויה לשנות את התמונה. הטכנולוגיה, שמציתה את דמיונם של אלפי חובבי מחשבים ברחבי העולם כבר מספר שנים, אמורה לאפשר העברת נפחי מידע גדולים במהירות גבוהה הרבה יותר מה-Wi-Fi הקיים, על פני מרחק של כמה וכמה קילומטרים, ברוחב פס שישרת למעלה מ-1,000 משתמשים במקביל.

ה-WiMAX, סוג של תקשורת פס רחב אלחוטית, כוללת שתי קטגוריות, נייח ונייד. הטכנולוגיה הנייחת אמורה לאפשר טווח קליטה של כ-50 ק"מ למכשירים שאינם נמצאים בתנועה, ואילו הניידת אמורה לפתור בעיה זו. שבבים ראשונים של WiMAX נייח כבר קיימים בשוק ואילו שבבים בתקן ה-WiMAX הנייד צפויים להגיע לשוק בין שנת 2007 ל-2008.

אחת הציפיות מטכנולוגיית ה-WiMAX היא התחרות שהיא תהווה לטכנולוגיות הסלולר, ובעיקר הדור השלישי ודור ה-3.5 (HSDPA). מכשירים ניידים בעלי יכולות WiMAX יוכלו להתחבר לאינטרנט ולהשתמש בתוכנת VoIP על מנת לתפקד כמכשיר טלפון לכל דבר. חברות הסלולר מנסות בתורן להשמע אדישות לאיום המתקרב, ומנכ"ל פרטנר היוצא, עמיקם כהן, כבר הצהיר בעבר כי איום רשתות ה-WiMAX "אינו מעשי". אך עדיין האפשרות להשתמש ב-WiMAX כתחליף או מתחרה לחברות הסלולר היא אפשרות אמיתית, וזה מה שחושבים גם במשרד התקשורת.

בימים הקרובים צפויים להניח על שולחנו של מנכ"ל משרד התקשורת טיוטה מגובשת למדיניות המשרד לגבי טכנולוגיית ה-WiMAX. משם יתגלגל העניין להכרעתו של השר, אריאל אטיאס, וייערך שימוע נוסף, ובמשרד מעריכים כי תוך כחודשיים מהיום, בסוף פברואר 2007 יוכלו להציג משרד מדיניות מוסכם. אם הכל ילך כשורה, כבר אז יוכלו חברות להגיש בקשות רשיונות לאספקת שירותי תקשורת בטכנולוגיית ה-WiMAX, ויזכו לתדר אלחוטי באמצעותו יעניקו את שירותיהן.

אחת השאלות המעניינות היא מה מעמדה של ישראל באימוץ טכנולוגיית ה-WiMAX לעומת שאר העולם. לדברי משה גלילי, משנה למנכ"ל משרד התקשורת, מצבנו לא רע בכלל. "כיום אין מדיניות מגובשת לא באירופה ולא בארה"ב", אומר גלילי. "ההבדל הוא שבארה"ב אם לא כתוב שמשהו אסור אז הוא מותר, בעוד אצלנו אם הדבר לא הותר מפורשות, הוא אסור. באירופה יש מדינות שכבר הקציבו תדרים כי הטכנולוגיה כבר התקדמה. אנחנו מנסים ללמוד מה קורה בעולם לפני שאנחנו בועלים בנושא בישראל. בניגוד לשוק האמריקני העצום שכבר יהיה מי שייצר עבורו מחשבים שיתמכו בטכנולוגיה, אצלנו השוק מצומצם שלא ייצרו במיוחד בשבילו".

במשרד התקשורת בונים על טכנולוגיית ה-WiMAX שתעודד תחרות בבזק, ובחברות הסלולר. התחרות בבזק צפויה להתממש על-ידי הענקת רשיונות מפ"א (מפעיל פנים ארצי) ייחודי לאזורים ספציפים, כאשר המפעילים ייאלצו להציע מחירים אטרקטיבים כדי למשוך לקוחות. במשרד התקשורת מאמינים כי הורדת מחירים במקום אחד תביא להורדת מחירים במקומות אחרים בארץ, שכן המפעילים הארציים מחויבים למחיר אחיד בכל המדינה. "בשביל לעודד תחרות צריך ליצור את הרגולציה המתאימה למי שנותן תקשורת נייחת", אומר גלילי.

התחרות מול חברות הסלולר צפוייה להתבטא בהענקת עדיפות לחברות סלולר קטנות, במידה ויהיה מי שישאף להקים כאלה. אחת החברות שעשויות להיכנס לנישה של טלפוניה על גבי WiMAX היא מירס. אלישע ינאי, מנכ"ל מוטרולה ישראל השולטת שליה מלאה במירס, כבר הודיעה כי בכוונת החברה להכניס WiMAX בפרידה ארצית להחלפת התשתית הקיימת של החברה. למרות זאת, ערן יעקובי, אנליסט לנושאי תקשורת וטכנולוגיה בלידר שוקי הון, מעריך כי ה-WiMAX ישמש את מירס בעיקר לחיבור בין אתרי סלולר, ולא כמחליפה לרשת הסלולר הקיימת.

אחת החברות שמובילות את פיתוח המוצרים לטכנולוגיית ה-WiMAX היא אלווריון הישראלית. מנכ"ל אלווריון, צביקה פרידמן, אומר כי אחד היתרונות הגדולים של טכנולוגיית ה-WiMAX מול הסלולר בדור שלישי הוא התמיכה בכמות הלקוחות. "טכנולוגיית דור שלישי שנותנת פס רחב אישי (Personal broadband) בקצבים יותר נמוכים (מה-WiMAX ל.ב.) לא יכולה לתמוך בכמות גדולה של לקוחות. לרשת המונים של העברת מדיה זה לא יתאים ולכן יצטרכו ללכת לכיוון ה-WiMAX. גם בתעשיית הדור השלישי מבינים את זה".

יתרון אחר טמון בסוגיית המחיר. במהלך 2006 הודיעה ספקית התקשורת הניידת האמריקנית ספרינט, כי היא מתכוונת להשקיע כשלושה מיליארד דולר בשנתיים הקרובות לבניית הדור הבא של הרשת האלחוטית שלה, שתבוסס על טכנולוגיית WiMAX. פרידמן מציין כי בספרינט ציינו את שהעלות להתקנת רשת WiMAX הינה עשירית מהדור השלישי לעלות ביט, כאשר הדור השלישי יספק קצב מידע נמוך בהרבה. "המשמעות היא שמי שירצה לפרוס רשת פס רחב אישי בישראל יוכל לעשות זאת כמו רשת דור שלישי, אך יוכל לתת לכל לקוח קצב תעבורה מאוד גבוה", אומר פרידמן. "ההבדל הוא שחלק מאוד גדול של מכשירי הקצה יהיה זול יותר כי מכשיר ה-PDA כבר יתמוך בטכנולוגיית WiMAX. יש אפשרות שחברות הטלפונייה כבר לא יצטרכו לסבסד את עלות מכשירי הקצה".

במשרד התקשורת אמנם בונים על ה-WiMAX כמתחרה לחברות הסלולר, אך מודעים לנחיתות של התקן הקיים לעומת הסלולר. "יכולת הניידות של ה-WiMAX לא מגיעה לאותה מהירות כמו הסלולר", אומר גלילי, ומציין שלא ניתן לנהל שיחה ממכשיר תומך WiMAX במהלך נסיעה מהירה ברכב, כמו שעושים כיום בקלות עם מכשירי הסלולר. "סביר להניח שטכנולוגיית ה-WiMAX תמשיך להשתכלל", מרגיע גלילי, "ומי (ספק) שיבוא (לבקש רשיון) יצטרך לבחור מה הוא רוצה. נצטרך להחליט (במשרד התקשורת) איך אנחנו נותנים לבזק, הוט וחברות הסלולר להתחרות".

אבל באלווריון, כמו חברות רבות אחרות המפתחות מוצרי WiMAX, לא מכוונים רק לתחום הטלפוניה. שירותי השיחות יהיו רק אפליקציה אחת שהטכנולוגיה הזו תספק. באלווריון מחלקים את הפס הרחב האישי שהטכנולוגיה תספק לשני סוגי שירותים, המכונים שירותי ייעול לעסק ושירותי לייף סטייל, העושים שימוש באפשרות הגישה לכל מקום שמעניקה ה-WiMAX. "חלק מהאפליקציות שישתמשו בטכנולוגיה עוד לא קמו ויתפתחו ככל שהטכנולוגיה תהיה זמינה יותר", אומר פרידמן. "במזרח כבר מתחילים לפתח אפליקציות מתאימות, תוך 5 שנים לא נבין איך יכולנו לחיות בלי זה".

פרידמן מעריך כי התקנות מסחריות של רשתות WiMAX גדולות ייערכו החל מ-2008, כאשר שנת 2007 הקרובה תשמש לניסויים בתעשייה בטכנולוגיית ה-WiMAX הנייד. "בשנת 2008 אני מעריך שיהיו יותר מכשירי קצה כמו PDA, קונסולות ניידות ומחשבים ניידים שיתמכו בטכנולוגייה, ומאז זה יתחיל לגדול יותר", פרידמן מציין. "כיום יש כ-200 מיליון בתים המחוברים לפס רחב וכ-2.2 מיליארד איש המחוברים בטכנולוגיה ניידת (טלפוניה סלולרית ל.ב.). יש כאן פער של שני מיליארד משתמשים שיעברו מחיבור לבית לחיבור לאדם, ועד שנסיים עם זה יהיו עוד שני מיליארד איש לחבר". אחד המוצרים שמציין פרידמן ושכבר נמצא לדבריו בהליכי פיתוח, הוא מצלמה דיגיטלית שניתן לשלוח באמצעותה את התמונות המצולמות ישירות למשרד – יתרון ברור לכל צלם עיתונות באשר הוא, ודוגמא ייצוגית ליכולות של הטכנולוגיה האלחוטית בפס רחב.

אבל מתי, אם בכלל, נראה חברות שיציאו לנו שירותי טלפונייה ניידים בטכנולוגיית WiMAX? "יש חברות שיוכלו לספק שירותים כאלה ביום בו נפרסם את מסמך המדיניות בנושא", עונה גלילי. "יש חברות שכבר קיבלו רישיון מפ"א ייחודי שמחכים לקבלת תדרים לתת את השירות הזה, וזה ייעשה כעדכון לרשיון שזה הליך יחסית קל שניתן לסיים בפרק זמן של שבועיים עד חודש. צריך לזכור שחברות אלה כבר קיבלו רישיונות ניסויי וחלק מהן מחכות לקבלתו. הפיכת רשיון ניסויי לרשיון בפועל מתבצע באפס זמן עבור הלקוח. מי שרוצה ללכת על אפליקציות ניידות ממילא אין לו כיום את המוצרים".

יעקובי האנליסט פחות אופטימי, ולא חוזה כניסה מהירה של חברות תקשורת להפעלת שירותים באמצעות טכנולוגיית WiMAX. "ה-WiMAX הנייח מתאים לספקיות אינטרנט שקיבלו רשיון מפ"א ייחודי והן לא מחויביות לכל הארץ, כמו אינטרנט זהב", הוא אומר. במידה וספק כזה נכנס לאזור ייחודי, כמו כפר שמריהו, וישאף לספק שירותי טלפוניה, הוא יהיה כפוף ל"תרגילים" של בזק כדי להתחבר לרשת הארצית. "אם אין את הבעלות על הרשת וכל עוד התשתית לא מופרדת מהתוכן אתה בבעיה, כי אתה לא שולט בתשתית עצמה ויתחילו לשחק איתך במחירים של התקשורת", מסביר יעקובי את העניין. באותה בעיה הוא מוסיף, יתקלו גם חברות השואפות לספק שירותי טלפונייה בטכנולוגיית VoB על גבי תשתית קיימת של בזק או הוט. כשחושבים על הקשיים שהערימה בזק על חיבור לקוחות הטלפוניה של הוט לרשת הטלפוניה שלה, רואים שהחיבור לרשת הטלפוניה הארצית של ספק WiMAX לא תהיה כל-כך פשוטה.

"אני לא רואה את ה-WiMAX הנייח כתחרות אמיתית לבזק או הוט אלא יותר כמוצר משלים ויותר מתאים לנישות", מצנן יעקובי את ההתלהבות. "ישראל היא לא שוק לטכנולוגיה זו כי מדובר במדינה קטנה ו'חפורה', שהוט ובזק כבר מגיעים אליה לכל בית. אין יתרון ל'לאסט מייל' שהוא אלחוטי".

גם לגבי טכנולוגיית ה-WiMAX הנייד יעקובי מעלה ספקות: "החברות הסלולריות פורסות את טכנולוגיית דור 3.5 וה-WiMAX הנייד עוד לא קיים טכנולוגית ומסחרית, ואתה שואל אם יש בזה צורך. אלווריון אומרת שאין ספק שיש צורך ואילו ספקיות הסלולר יגידו שדור ה-3.5 הוא מספיק. אולי זה יביא בשורה דווקא לחברות הבזק (טלפוניה קווית) כי אפשר יהיה לקחת את הטלפון לכל מקום", הוא אומר. "גם על הדור השלישי דיברו הרבה בשנת 2000 וזה היה מלהיב, אבל צריך את הצורך והמודל הכלכלי. קשה בשלב הנוכחי להעריך אם פריסת WiMAX היא כלכלית. בדרום אמריקה אולי כן, אבל בישראל לא ברור אם יש צורך אמיתי. חברות הסלולר לא צריכות להיות מאוימות. המפעילים הייעודיים הם השחקנים שייצטרכו לבדוק טוב-טוב אם זה מודל כלכלי".

Technorati Tags: , , , , ,

2 תגובות to “הווימקס עוד רגע בישראל, אבל לא בטוח שיש למה לחכות”

Trackbacks/Pingbacks

  1. » אנטי דמוקרטי ואנטי אינטרסנטי - חוק ההסדרים 2008| הבלוג של יהונתן קלינגר | - אוקטובר 16, 2007

    […] ועדת התדרים המקצה תדרי רדיו; (3) הפעלת טלפוניה על תדרי WiMax לקידום טלפוניה אלחוטית רחבת פס; (4) הפעלת שירות Naked ADSL […]

  2. חוק ההסדרים 2008: אנטי דמוקרטי ואנטי אינטרסנטי - נובמבר 27, 2010

    […] ועדת התדרים המקצה תדרי רדיו; (3) הפעלת טלפוניה על תדרי WiMax לקידום טלפוניה אלחוטית רחבת פס; (4) הפעלת שירות Naked ADSL […]

כתיבת תגובה