תשובה לליאור (וקצת סנגוריה על טל שדה)

11 אוג

(גידי)

טוב נתחיל בזה שאני רוצה לציין להגנתו של ד"ר טל שדה שהוא כנראה העביר לי את הקורס הכי מעניין שהיה לי השנה (וזאת הייתה שנה עם לא מעט קורסים מעניינים). הקורס התייחס למערכת הכלכלית פוליטית העולמית והוא היה מרתק! אז זה קודם כל.

מעבר לזה, אני באופן שלא מאוד סטנדרטי בבלוג הזה (בימים שעוד היינו כותבים בו) לא מסכים עם ליאור, אוניברסיטה נולדה בשביל ההזדמנות ללמוד מהאנשים הכי גדולים בתחום, ונכון לרוב האנשים הכי גדולים בתחום הם לא בהכרח המרצים הכי טובים, אז מה? אוניברסיטה היא לא מוסד שמאכיל בכפית, והוא לא צריך להיות, רוב הקורסים מבקשים ממך לעשות דברים בבית, לקרוא, לכתוב, לחשוב וכו'. אבל בטל שדה עסקיננו אז הבה, בקורס של טל שדה למדתי לפתח ממש ראיית עולם חדשה שלא הייתה לי, וזה לא לוקש, לרוב אין לי בעיה להגיד איזה קורס היה מעניין, משעמם, קל וכו'. לא הסכמתי עם כל מה שהוא אמר, אז מה? הוא דיבר על דברים שהוא חקר בעצמו ודיבר מהמחקר שלו והוא מומחה אמיתי לתחום (לא ראיתם אותו בלונדון וקירשנבאום?), וזאת הזדמנות שלא הייתי מותר עליה. טוב אני סוטה מהנושא.

בקיצור, אני מאמין גדול במחקר שהולך יד ביד עם הוראה, זה כולל העובדה שהתואר המרכזי שלי הוא בתחום שאין בו מחקר (חשבונאות). בשני, יחב"ל, חלק גדול מהמחקר משעשע או מרתיח אותי בראיית העולם הפשטנית שלו. בכל זאת אין מה להשוות בין מומחה בהיקף הידע שאתה יכול להפיק ממנו (אם אתה רוצה ומסוגל), אבל אם לא מגיעים לשיעורים כנראה שבאמת אין מה לחפש שם. דווקא הפעם, ליאור הפתעת אותי לרעה, אני מניח שזאת התקופה הקשה ושבחינות בית הן לא כייפיות ולא חשבת על זה עד הסוף פשוט.

אבל אם לא… אז תתעודד, כי בקצב הזה, נהפוך להיות כמו צרפת, שכר לימוד נמוך, אין מחקר ראוי לשמו, השכלה חרא (חוץ מהסורבון) מקבלים תעודה והולכים לעבוד במגזר הציבורי וזהו, אחלה לא? אז מה עכשיו?

 כן צריך לעזור למרצים לפתח יכולת לימוד וכן זאת הייתה בלי ספק השנה הכי ארוכה שאני יכול לדמיין, ואין להם שום תירוץ אמיתי ועכשיו בזמן שאני לומד למבחנים אני חושב שהיינו צריכים לנקוט בטקטיקות קצת יותר טרוריסטיות במקום להביע תמיכה עיוורת במרצים, כי לחלוטין נשבר לי הזין. אז מה אז שורפים מערכת שלמה? לא, לדעתי לפחות, צריך לתקן ואולי באמת ליאור היית צריך ללמוד במכללה, למרות שאני לא יודע אם בגישה הזאת כמה היסטוריה ומדעי מדינה עוד ישאר לנו? אצל מי אתה רוצה ללמוד היסטוריה? הרסגור או המורה בתיכון שמשננת את החומר בלילה לפני, אני יודע מה אני חושב, אתה תחליט לבד…

חוץ מזה, מתי לפתח חשיבה עצמאית נהיה פשע?

תגובה אחת to “תשובה לליאור (וקצת סנגוריה על טל שדה)”

  1. ליאור אוגוסט 11, 2008 בשעה 23:24 #

    אם מחקר הולך יד ביד עם הוראה אז שרמת ההשקעה של האוניברסיטה תהיה גם היא זהה. היא לא. את רוב מה שהיה לי להוסיף אמרתי בתגובה לפוסט המקורי שלי. יש לי רק כמה הערות קטנות: טל שדה לא לימד אותנו, הוא רק שאל שאלות את המרצים האורחים שהוא הביא בהתאם לאג'נדה שלו. אולי הוא מרצה בחסד אבל בקורס הנ"ל זה לא התבטא. הרסגור, מהיכרותי עם הרצאותיו הוא לא בהכרח המרצה הכי מעניין בעולם. בהשוואה למורה שלנו להיסטוריה מהתיכון איציק, אני חושב שאיציק דווקא עומד די בכבוד (גם אם זה כי הוא היה חתיכת כלי ביחס למורה).

    לפתח חשיבה עצמאית באיומי אקדח (או המשך הלימודים שלך בחוג לצורך העניין) זה פשע.

    אתה גם לא ממש מוכיח את הנקודה שלך. אם בחוג אחד אין מחקר ובחוג השני המחקר פשטני ובנאלי (וככה הוא היה גם לפחות בקורסי היחב"ל שאני לקחתי בחוג שלי), איך אתה יכול להיות חסיד של מחקר שהולך יחד עם הוראה?

    תכל'ס, בלימודי תואר ראשון נדיר שבאמת תחשף למחקר של המרצה שלך או שהחשיפה הזו תהיה מעניינת. אז נכון, יכול להיות שמה שאני אומר כאן הוא שצריך להוציא את לימודי התואר הראשון מהאוניברסיטאות ולהפקיד אותן בידי מכללות מתמחות, שימדדו יותר לפי מדדים של שביעות רצון ואיכות הוראה. יכול להיות שהאוניברסיטאות צריכות להתמקד במחקר ולעסוק בלימוד רק של תארים מתקדמים (שני ושלישי). הנתונים שהמרצים בקורס של שדה הביאו בעצמם הראו על אחוז נמוך של בוגרי תואר ראשון שממשיכים לתואר שני, באחוזים שהולכים ופוחתים משנה לשנה. אני יודע שלפחות לגבי סטודנטים רבים שאני מכיר (וברור לי שזה לא מייצג), איכות ההוראה הירודה והתנאים הגרועים באוניברסיטה על רקע השביתות הממושכות הוציאו להם את הרוח מהמפרשים בכל הקשור להמשך ישיר לתואר שני. אולי דווקא הוצאת הלימודים החוצה מהאוניברסיטאות הוחצה למכללות מתמחות באופן שישאיר יותר בוגרי תואר ראשון עם דעה חיובי על העולם האקדמי (או לפחות הפליט שלו שבוו הם למדו) יביא יותר מהם להמשיך לתארים מתקדמים מאחר והם לא "נכוו" כמו שאני ורבים מחבריי נכווינו.

    יכול להיות שכן ויכול להיות שלא. בכל מקרה, שאלת המחקר במבחן הבית של ד"ר שדה היא "מהן הבעיות במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל וכיצד ניתן לדעתך לתקנן". הדיון הזה שלנו בהחלט עזר לי להתמקד בבעיות ולענות על השאלה. תודה לכולנו.

כתיבת תגובה

