תחזירו את הכסף

17 ינו

(ליאור)

סימסטר א' של השנה האקדמית נגמר היום, ולפי השמועות האחרונות בקמפוס של אוניברסיטת ת"א, ביום ראשון הקרוב מתחילים ללמוד. אחרי שבזבזו לנו את הזמן ואת הכסף כנראה שמה שהמרצים והנהלת האוניברסיטה חושבים שיפצה אותנו, הסטודנטים, יהיה לדחוס חומר של שני סימסטרים שלמים בחצי מהזמן. אין ספק שזה גם כיף, גם ריאלי וגם תמורה מלאה לכסף שלנו.

עבור תשלום שכר לימוד של כ-10 אלף שקל (כמעט 30 בצירוף השלמת הסובסידיה מהמדינה) אני מצפה לקבל תמורה מלאה לכסף שלי. תמורה מלאה פירושה שני סימסטרים מלאים, ותקופת מבחנים שאני יכול ללמוד בה למבחנים עצמם, ולא להתחיל ללמוד חומר של סימסטר דחוס בזמן שיש לי מבחן – כמו שהולך להיות עכשיו. לקחת שני סימסטרים, לקצץ את החומר ואת זמן הלימוד שלהם בחצי, ועוד לשים אותם בחפיפה לתקופות המבחנים – לא ממש המושג שלי לתמורה מלאה לכספי.

מי שהכי מעצבנים אותי כאן הם לא המרצים, שבסך הכל רצו לשפר את תנאי השכר שלהם, ככל הנראה בצדק. למרות שהם ברברו בהתחלה על דאגה לכלל מערכת החינוך, כל מי שעיניו בראשו הבין שהם מעוניינים רק בשורה התחתונה – המשכורת שלהם. אבל זה לגיטימי.

מה שלא לגיטימי ולא ברור לי זה הפעולה (או יותר נכון חוסר הפעולה) של ראשי ארגוני הסטודנטים, שלא עשו כמעט כלום כדי להביא את השביתה לסיום. הפעולות היחידות שכן נעשו עד כה היו הפעלת לחץ על ראשי האוניברסיטאות בתביעה שיענו לתביעות המרצים. לא ברור לי על סמך מה ולמה ראשי הסטונדטים החליטו לנקוט בקו התומך במרצים. לא ברור לי למה אגודת הסטונדטים של ת"א חשבה שיעניין אותי להפגין עבור תביעות השכר (מוצדקות או לא) של המרצים שלי, שבמקום ללמד יכלו לנצל את השביתה לדבר שבאמת מעניין אותם, המחקר.

פעולות ראשי הסטודנטים היו צריכות להיות מכוונות להבאה לסיום מהיר ככל האפשר של השביתה והפעלת לחץ על שני הצדדים – מרצים מחד וראשי האוניסרסיטאות ומשרדי הממשלה מאידך – להיפגש ולנהל דיון. תוצאות המו"מ הזה לא באמת מעניינות אותי כסטודנט. לא אכפת לי אם המרצים יקבלו תוספת של 5% או 15%. מה שעניין אותי הוא סיום מהיר של השביתה, כדי שאקבל תמורה לכסף שלי.

כן, אני יודע – הרבה קושרים בין שכר המרצים למצב מערכת החינוך האקדמית בכלל. אני לא. ברור לי שיש קשר אבל האמת, הוא פשוט לא מעניין אותי כרגע מספיק כדי שאבחן אותו לעומק. מה שמעניין אותי הוא השורה התחתונה – לקבל תמורה הולמת לכסף, ללמוד בסימסטרים שהם לא בדיחה ולסיים את התואר. אם המרצים לא מסוגלים לנהל מו"מ שמשיג תוצאות משביעות רצון, זו הבעיה שלהם. אותי, שוב, לא מעניין בכמה אחוזי תוספת השביתה שלהם תסתכם.

בכל מקרה, השביתה נמשכה כל-כך הרבה זמן שכבר אי אפשר באמת "להציל את הסימסטר". ראשי האוניברסיטאות הציגו את האולטימטום הראשון שלהם לביטו הסימסטר לפני מספר שבועות, ומאז חזרו בהם. האולטימטום המעודכן מדבר על מחר בצהריים, ואני בספק אם גם הוא יתממש.

במידה וכן ימצא הסדר עד מועד פקיעת האולטימטום (או אחריו) אנחנו עומדים בפני המצב התיאורטי של תחילת שנת הלימודים בשבוע הבא, והמשכה עמוק לתוך הקיץ, ממש עד תחילת שנת הלימודים הבאה. המצב הזה, בו מועדי א' ייערכו כולם במקביל ללימודים הרגילים, הוא קטסטרופי. בלתי אפשרי ללמוד בצורה נאותה בזמן כזה. אני לא מבין את הסטודנטים שקוראים "להתחיל עכשיו את הסימסטר" – הם לא מבינים מה התוצאות של זה מבחינתם?

לראייתי, הפתרון המוצלח ביותר הוא פשוט ביטול מוחלט של סימסטר א' ועריכתו על חשבון סימסטר ב'. מערכת השעות תיבנה מחדש והרישום ייערך מראשיתו, ובשנה הבאה מערכת השעות תצטרך להתחשב במצב הקיים. הסימסטר יימשך כמה שיצטרך, ונראה לי שאפילו ניתן יהיה לערוך אותו במלואו, בלי קיצוצים. האוניברסיטאות ייאלצו להחזיר כסף עבור הסימסטר שבוטל, אך לא עבור שנת לימודים מלאה (למרות שהייתי מעדיף אישית לבטל את שנת הלימודים כולה).

נרשמתי לאוניברסיטה כי רציתי ללמוד את התארים אליהם נרשמתי. אין לי עניין בקורסים מקוצצים וחסרי תוכן שלא מצדיקים את הכסף שלי. או שתתנו לי תמורה נאותה, או שתחזירו את הכסף.

2 תגובות to “תחזירו את הכסף”

  1. גברת פלפלת ינואר 17, 2008 בשעה 17:43 #

    נכון מאוד…
    יאללה- שיבטלו את הסמסטר ואת כל השנה האקדמאית ❗ ❗ ❗

  2. יונתן ינואר 18, 2008 בשעה 10:57 #

    המחיר הכלכלי של ביטול סמסטר יהיה אפילו יותר גדול ממחיר התחלתו ביום ראשון. התחלה מחדש אמנם תהיה קשה, תיגרר לקיץ ותאלץ מרצים לוותר על חלק מהחומר, אבל ביטול הסמסטר פירושו דחיית סיום לימודיהם של עשרות אלפי סטודנטים בחצי שנה. זאת אומרת שעשרות אלפי סטודנטים ייכנסו לשוק העבודה באיחור, לאחר ששילמו שכר דירה, חשבונות, הוצאות מחייה וכו לחצי שנה נוספת, וכל זאת ממשכורות סטודנטיאליות וזמניות.
    עוד לא הזכרתי את הבעיות שייווצרו בקורסים שנתיים, את העובדה שסטודנטים שזכאים למלגות יידרשו להחזיר את כספי המלגה שקיבלו עבור חצי השנה שבוטלה, מה שאומר שבנוסף לעיכוב בסיום הלימודים, הם חייבים עכשיו אלפי שקלים, את העובדה שהאוניברסיטאות עצמן מקבלות סבסוד על סמך מספר הבוגרים, ודחיית סיום הלימודים משמעותו קיצוץ נוסף בתקציביהן וכו'.

כתיבת תגובה

