אנסת? קבל עיתון מתנה

4 ינו

(ליאור)

אחד הסיפורים המוזרים בשולי החדשות השבוע היה סביב הפשרה שהושגה בתביעה שהגיש איש העסקים בבו קובו נגד העיתון "אנשים". קובו, הידוע בעיקר כבן זוגה של מירי בוהדנה, תבע את העיתון לאחר שזה כינה אותו עבריין בשל עבירת אונס בה הורשע לפני כ-30 שנה וריצה בעטייה כשנתיים מאסר בפועל. קבו טען כי על העבירה חלה התיישנות, ולכן אין לכנותו עבריין. כנראה שהטיעון של קבו היה משכנע מספיק עבור אלי עזור, הבעלים של העיתון "אנשים" (שהפך בינתיים לז"ל), שכן זה העביר לידיו את הזכויות על המותג במקום שבית המשפט יחליט האם לקבל את בקשתו של קבו לפיצוי בסך 10 מיליון שקל. פרטים נוספים על המשפט ניתן לראות בפירוט בנענע ובאתר ICE, ופרטים נוספים על קבו ניתן למצוא בכתבת ארכיון זו מ-7 ימים.

בלי להיכנס לדיון העקר אודות המחיר האמיתי של מותג מת בהשוואה ל-10 מיליון שקל, הדבר המזעזע באמת בסיפור זה הוא לדעתי מחיקת ההרשעה. נראה שהטיעון המרכזי של אולה בבו, והוא כי לא ניתן לכנות אותו עבריין בשל התיישנות – נכונה, ובית המשפט קיבל אותה. כלומר, למרות שבבו הורשע באונס וישב בכלא – לא ניתן לכנותו עבריין.

ברור לי כי גם לפושע שהורשע מגיעה הזדמנות שניה, אבל בכל זאת, לא מדובר במישהו שגנב לחם. מדובר כאן באונס, חד וחלק, וקובו הורשע כדת וכדין. גם אם הוא כבר ריצה את עונשו מזמן מזמן הוא עדיין אנס מורשע. אני לא חושב שמערכת הצדק הישראלית צריכה להותיר לו למחוק את העבירה הזו אלא להפך, היא חייבת להשאר שם ולהזהיר את הבאות בתור.

אז מותר, ככל הנראה, לכתוב שקובו הורשע באונס, שהוא תקף מינית, שהוא אנס מורשע ועוד כהנה וכהנה – אבל אסור לכתוב שהוא עבריין, כי הוא לא. הוא רק אנס.

—-

עבר יותר מחודש מאז הפעם האחרונה שכתבתי כאן משהו. קצת קשה לי למצוא תירוצים טובים, הרי לא הייתי עמוס בלימודים עם השביתה המתמשכת וחסרת התועלת הזו. אני מניח שהסיבה העיקרית היא מעבר הדירה והאנרגיות שהיא גוזלת ממני. מה גם שהפלייסטיישן שהשאלתי מבת הדודה הכלה שלי לא ממש עוזרת לעניין. אני מקווה מאוד לחזור לכתוב עוד בקרוב ולעתים תכופות יותר. אני מתנצל מעומק ליבי לפני קהל הקוראים שלנו, כל השלושה.

6 תגובות to “אנסת? קבל עיתון מתנה”

  1. יהונתן ינואר 4, 2008 בשעה 17:48 #

    בית המשפט בכלל לא קבע את זה, בנענע כתבו ש:"כך נקבע אתמול (ג') בהסדר פשרה בין קובו ונציגי העיתון."; זו גם הכותרת בICE. חשוב להבין שלא היתה כאן החלטה שיפוטית, ויותר מזה, בתור עורך-דין נראה לי לא הגיוני לטעון ש"התיישנות" חלה על קריאת "עבריין". התיישנות היא אמצעי פרוצדוראלי לטעון שאי נקיטת הליכים זמן מה מונעת את הזכות לתבוע עקב כך שבאותה התקופה נאבדו מסמכים וזכרון האנשים השתנה.

    קובו, ככל הנראה, לא יכול לחוס תחת ההגנה הזו בערך כמו שהוא לא יכול לחוס תחת הגנת "אמת דיברתי" כאשר הוא נתבע על נזק שגרם בתאונת דרכים, אם גרם.

  2. ליאור ינואר 4, 2008 בשעה 19:34 #

    תראה יהונתן, אני לא מתכוון להתפלפל בנימוקים משפטיים, בטח לא עם עורך דין, אבל בידיעות כתוב בבירור שבית המשפט קיבל את הטענה של קובו על מחיקת הסעיפים הנוגעים באונס בשל טענת התיישנות. אני לא מבין גדול בפלילים אבל זאת הבנת הנקרא שלי.

    בכל מקרה, קובו לא נקט בטיעון הזה כמהלך הגנתי, להפך, זה היה אחד הטיעונים שלו בתביעה שהוא הגיש נגד העיתון. להבנתי המוגבלת את הכתוב בשתי הכתבות, קובו הסתמך על חוק לשון הרע הקובע כי יש למחוק מהרישום הפלילי עבירה שהתיישנה, וסימוכין לכך נותנת גם עוה"ד של העיתון. כלומר החוק בישראל מגדיר אדם שהורשע באונס כ"לא עבריין" מקץ תקופה.

  3. גדי שמשון ינואר 5, 2008 בשעה 11:35 #

    יונתן, לא מדובר בתקנות השבים? פעם ידיעות אחרונות סיפר על רוצח מלפני ארבעים שנה (וזה כבר היה לפני יותר מעשור) והוא תבע אותם וזכה.

  4. גושן ינואר 9, 2008 בשעה 19:52 #

    גדי בדיוק הזכיר לי בתגובה שלו, שיש סיבה שיש אבחנה בין "הריגה" ל"רצח".
    גם – מבלי להיכנס לסמנטיקה המשפטית של "התיישנות" – אני חושב שמה שליאור התכוון אליו הוא המעשה עצמו. ואני מבין אותו, כי אם אדם הרג אדם אחר, והיו לו סיבות "מוצדקות", הרי שיש סיבה למחול לו. אבל לאנס – אילו סיבות מוצדקות יכולות להיות לאנס? אולי יש, אני פשוט לא יכול לדמיין אותן.

    ולמרות שגם רוצחים שפעלו בכוונת תחילה יכולים להביע חרטה (וגם אנסים) – לראות אותם כאילו הם חפים וזכים מפשע שנעשה בעבר – זה קצת קשה על גבול הבלתי אפשרי. כי הכתם לעולם ישאר, ולדעתי "יראו ויראו" היא המהות של מערכת המשפט – אם פשעת, תדע שתיענש. אחרת כל אחד יכול לעשות מה שבא לו ולדעת שיום אחד, הכל ישכח.

  5. efyska ינואר 18, 2008 בשעה 11:06 #

    לדעתי האישית והבלתי מקצועית בעליל – פשעת? לעד יהיה אות קין על מצחך. אנסת פעם אחת? מבחינתי לעד תהיה אנס. גם אם "שילמת את חובך לחברה". רצחת פעם אחת, קטנה ופצפונת ? לעד תהיה רוצח. גם אם זה היה ממש מזמן.
    אותו כנ"ל גם בנוגע לפשעים ועברות קלות אחרים ואחרות (שוד, ביזה, ניאוף, הריגה, גניבה, סחיטה וכדומה).

  6. מאמן כושר מרץ 13, 2008 בשעה 7:36 #

    עבריין לשעבר כנראה היה עובר יותר חלק. (מה נראה לך?)
    ו aefysk אני לא חושב שכל אחד שפשע ועבר איזשהיא עברה קלה צריך ומותר לכנותו עבריין.
    אם מישהו נתפס מעשן גראס בגיל 18 אז זהו תמיד אפשר לכנותו עבריין?

כתיבת תגובה

