תפסיקו לבזבז את הזמן

29 אוק

(גידי)

בעקבות ההתעסקות השנה שנאלצתי לקיים עם עניין מערכת השעות ותכנית הלימודים, לשנת הלימודים הנוכחית, נוכחתי לגלות דבר מעניין, אני עושה בין55 ל- 60 נקודות זכות כל שנה. למי שלא יודע, תאר סטנדרטי במדעי החברה/רוח הוא 120 נקודות ולרוב דו-חוגי, מה שאומר שאתה עושה 60 נקודות מכל חוג לאורך שלוש שנים. אני כפי שמסתבר בגלל התואר המפלצתי שלי (חשבונאות) נאלץ לעשות הרבה יותר. מכאן אני נוכח לגלות שהאוניברסיטה בפועל מונעת ממני להעמיס עלי שנה כבדה, אם אני תלמיד סטנדרטי כמובן.

השאלה שלי היא למה? למה האוניברסיטה מונעת מסטודנטים את הזכות לסיים את התואר תוך שנתיים, שנתיים וחצי במקום לאלץ אותם לעשות שנים קלות יותר שגוזלות יותר זמן. למה לא ליצור מסלולים למצטיינים שיעשו תואר בפחות זמן? אם אני מסתדר עם כמעט 60 נ"ז כל שנה, יש מספיק אנשים שיכולים לסיים תואר בשנתיים וחצי. התשובה כמובן היא שכר לימוד, האוניברסיטה רוצה שכר לימוד, היא אוהבת שכר לימוד, התקציבים שלה קטנים והם אמורים להיות מפוצים בעזרת גידול בשכר לימוד. יותר שנים = יותר שכר לימוד.

וכהרגלי, סיפור קצר ואמיתי שידגים את הגיחוך שבנושא. מדובר בבחור צעיר מוכשר בתחום המחשבים בצורה יוצאת מגדר הרגיל,להנ"ל כל הדלתות לכל פקולטה למחשבים בארץ היו פתוחות. היכן הוא עשה את התואר הראשון שלו במדעי המחשב? במרכז הבינתחומי בהרצליה!. למה לכל הרוחות? אתם שואלים (ובצדק), כי שם ורק שם היו מוכנים לתת לו לעשות את התואר בשנתיים. כפי שהזכרתי מדובר בבחור מוכשר, התואר היה מבחינתו כחותמת גומי והוא כנראה היה מסתדר יפה גם בלעדיו, אבל לא חבל? לא היה חבל לאוניברסיטה לוותר על בחור מוכשר בגלל טיפשות של מוסד, הרי מחקר שהוא יירצה לעשות אם הוא ייבחר להמשיך במסלול האקדמי ייעשה במוסד וגם אם לא, אתם חושבים שהבינתחומי לא יזכיר לכולם שהוא בוגר שלהם אם וכאשר (ואני מאחל לו רק בהצלחה) הוא יעשה את האקזיט הגדול שלו? אני חושב שזה די ברור, וזה לא כאילו שאין עוד כמוהו. מה קרה לעידוד מצוינות?.

לסיכום, תנו לאנשים מוכשרים את ההזדמנות לסיים קודם, להשתלב בעולם העבודה קודם, לתרום למדינה קודם. כי אזרח מוכשר, עובד, מרוויח ומשלם מיסים הוא יעיל הרבה יותר מסטודנט מתוסכל.

3 תגובות to “תפסיקו לבזבז את הזמן”

  1. יהונתן אוקטובר 29, 2007 בשעה 20:27 #

    א. אני לא מבין מה רע בתואר בבינתחומי?
    ב. אני זוכר שבשנה ב' למדתי להערכתי 90 ש"ס, וזה היה לגיטימי לגמרי.
    ג. שכר הלימוד לא ישתנה אם עושים את התואר בשנה, שנתיים או שלוש. התשלום, בתיאוריה, הוא עבור הקורסים.

  2. ליאור אוקטובר 30, 2007 בשעה 0:01 #

    היי יונתן, אני לא חושב שיש משהו רע בתואר בבינתחומי, פשוט אם מדובר בבחור שיכול להתקבל לכל מוסד אקדמי שהוא רוצה, חבל שהוא נאלץ לשלם פי שתיים כסף כדי שיוכל "למרוח" את התואר.
    לגבי ג', מה שאתה אומר הוא עקרונית נכון, אבל לא לגמרי מדויק. סטודנט שעושה מעל למכסת ש"ס מסוימת (כמדומני מדובר ב-18 אבל אל תתפוס אותי במילה) זכאי להנחה משמעותית בתשלום שכר הלימוד שלו. מעבר לזה אני חושב שיש כל מיני סכומי מינימום שאתה נדרש לשלם בכל מקרה בכל שנה ושנה.

  3. גידי אוקטובר 31, 2007 בשעה 14:59 #

    א. אין פסול בתואר בבינתחומי, אני מכיר הרבה אנשים טובים שעשו שם תואר והתקדמו למקומות יפים בחיים, אבל בינינו, הבינתחומי, לתלמידי מדעים מדויקים? הוא לא בדיוק הטכניון, או העברית, או ת"א או מכון ויצמן…
    ב. 90 שעות סמסטריאליות? אני לא רוצה להיות רע, אבל אני מתקשה להאמין, כי הבנאדם שעשה את התואר הכי עמוס שאני מכיר הגיע ל 45 שעות שבועיות וזה היה די זוועתי. כנראה התכוונת ל90 נ"ז שנתיות, בכל אופן, זה מתייחס למה שאני אמרתי.
    ג. יש גג לשכר לימוד שמותר לגבות, ליאור התייחס לזה אז אני לא אחזור, אבל למיטב זכרוני מדובר במערכת של 127% או משהו כזה.
    בסוף הכל כסף…

להשאיר תגובה

