הפרוסים הבינו את זה לפני כמעט 200 שנה, לא הגיע הזמן?

11 ספט

(גידי)

תחבורה ציבורית בשבת. אני באמת לא מצליח להבין על מה העניין הגדול, מה? מישהו באמת חושב שהדתיים יפסיקו להשתמש באוטובוסים רק בגלל שהם נוסעים בשבת? שטויות. הרי זאת תחבורה ציבורית, היא אמורה לשקף את צרכי הציבור! הציבור לא יכול ולא צריך להרשות לעצמו להאלץ להשתמש במוניות בתעריפי סופשבוע.

אני פשוט לא מבין את זה, אנחנו מדינה קטנה ונטולת נפט. להפך, נפט הוא אחד הקשיים הכי גדולים שלנו היות וחלק נכבד מיצרניות הנפט לא אוהבות אותנו, ניתן היה לצפות שנהיה דוגמה עולמית למערכת של תחבורה ציבורית טובה יעילה וחכמה. אבל לא כך הדבר. היא עלובה למדי, זה נכון יש אזורים בארץ, בעיקר במרכז, שבאמת התחבורה היא נוחה, מנגד באזורים שבהם הצורך הוא לא פחות חשוב אם לא יותר, התחבורה הציבורית גרועה פשוט. מה? רוב הציבור בישראל לא שומר שבת, מבחינת נהיגה לפחות וזה לא אנטי סוציאלי, כי ישלמו לנהגי האוטובוס והרכבת תעריפי שבת כפי שקבוע בחוק. רוב הציבור הדתי ובמיוחד החרדי הוא עני, אפילו מאוד עני, אז מה למישהו נראה שבאמת יש להם איזשהו כוח לחץ על שאר הציבור רק בגלל שזה נראה להם לא תקין שהאוטובוסים שמסיעים אותם במהלך השבוע לא יסיעו אנשים אחרים במהלך הסוף שבוע? חוצפה!

אוקיי, אני מודה, לפוסט הזה אין ממש משמעות קונקרטית, בעיקר עצבים, אבל כן, אלו עצבים נכונים, הגיע הזמן שמשרד התחבורה ידאג לי (שמעת את זה? אדוני, סגן ראש הממשלה) ולא ייאלץ אותי לנהוג בשבת או לשלם לנהג מונית. למעשה הוא יקטין את מספר הנהגים על הכביש בסוף שבוע וכידוע, פחות נהגים, פחות תאונות. אז יאללה מופז, לעבודה!

זה משעשע שהגנרל מופז הוא שר התחבורה, כי בפרוסיה (גרמניה) של סוף המאה ה-19 ידעו להעריך את החשיבות של תחבורה ולכן אחד התפקידים לכל גנרל היה ברכבות ולדוגמה, מולטקה הזקן (להבדיל ממולטקה הצעיר שלא היה מצביא מוכשר כל כך), היה באחד מתפקידיו (לפני שנהיה רמטכ"ל הצבא הפרוסי) אחראי על קו הרכבת בין ברלין לפרנקפורט. חומר למחשבה, גנרל.

7 תגובות to “הפרוסים הבינו את זה לפני כמעט 200 שנה, לא הגיע הזמן?”

  1. drazick ספטמבר 12, 2007 בשעה 1:22 #

    איזה מין משפט זה "מישהו באמת חושב שהדתיים יפסיקו להשתמש באוטובוסים רק בגלל שהם נוסעים בשבת?".

    זה משפט של ילד קטן. בגלל שאפר לדחוק אותם לפינה? זה הטיעון לאוטובוס בשבת?

    אני רוצה יום אחד בשבוע (ואני חילוני גמור) שאני יודע שכולם נחים.
    אני רוצה לדעת מצאנו משהו שהכי מאוזן בין כל הפוזרה שהתאספה פה.

    אני רוצה לדעת שאין פה אנשים שמתעסקים בדווקא ובוא נכופף את האחר.

  2. גידי ספטמבר 12, 2007 בשעה 12:40 #

    אתה יודע מה יפה? שהחוק מחייב כל עובד (אפילו עובדים זרים), לנוח יום אחד בשבוע, רוצה או לא רוצה. ואם הוא לא מקבל את זה חייבים לפצות אותו, בכסף על היום וביום אחר.
    לא יודע מה איתך, כשאני מלצרתי הייתי עובד לפעמים 7 ימים בשבוע, 8-9 משמרות בשבוע ולעיתים רחוקות גם יותר, עיקר המשמרות בסוף שבוע ולא יכולתי להגיע לעבודה בלי רחמיהם של הוריי או טרמפ נדיב. אז מה עדיף שאף אחד לא יעבוד בשבת? שום מסעדה, שום עסק וכולנו נשב בבית ונבהה אחד בשני?
    אני לא דוחק אף אחד לשום פינה, אין לי בעיה עם דתיים והאמונה שלהם, לבריאות. אבל אני לא משתכנע שהם יפסיקו להשתמש באוטובוס בשבוע כי החברה נוסעת בשבת, זה לא נקרא לדחוק אותם לפינה, זה נקרא: להם מותר לעשות מה שהם רוצים ולי מותר לעשות מה שאני רוצה ואף אחד לא נפגע, פעם אחרונה שאני בדקתי, זה נקרא חופש. זה קונספט לא רע.
    ובחייכם, מישהו יגיד לי שבחיפה דתיים לא נוסעים באוטובוס כי העיר הסכימה שהקוים יפעלו בשבת?
    אוי נו, הגיע הזמן שנמצא תירוץ חדש אם התחבורה בארץ לא מתכננת להתייעל.
    אני אישית יותר מאמין שהאיגודים של נהגי המוניות אחראים על זה מאשר הדתיים.

  3. מריאנה המלכה ספטמבר 12, 2007 בשעה 12:42 #

    drazick‏, ואני רוצה לנסוע מחוץ לעיר בשבת. מותר לי? או שאני צריכה לחיות על פי תכתיבים של קבוצה קנאית שלא מקבלת את השונה ממנה ומחרימה אותו? תחבורה ציבורית בסופי שבוע תעזור לכלכלה. בינתיים, אנחנו חיים במדינה כביכול דמוקרטית, אך היא מדינת דת שלא מתחשבת באלה שדתם אינה יהדות, או חסרי דת בכלל. את הדתיים אי אפשר לדחוק לפינה, כי הם דוחקים אותנו כבר יותר מדיי. אם הם לא רוצים- שלא ישתמשו בתחבורה ביום שבת, אבל שלא ימנעו את זה מאנשם אחרים. יש פה אנשים שמתעסקים בדווקא, והם אלה שבהם אתה תומך.

  4. ליאור ספטמבר 12, 2007 בשעה 18:18 #

    חבר'ה, בואו ניקח שניה צעד אחורה:

    דרזיק, מה אמור להביע המשפט "אני רוצה יום אחד בשבוע (ואני חילוני גמור) שאני יודע שכולם נחים"? מה אכפת לך עם השכן שלך נח או לא? ואם הוא לא נח כי הוא רוצה לעבוד או לעשות טרקינג אז תאסור עליו לעשות זאת?

    אני מקווה שהתכוונת (אתה וגידי גם, אגב) לכך שאדם יוכל לנוח ושהמעביד שלו לא יכול להכריח אותו לעשות את זה. אני, כאדם שאינו חובש כיפה, מתקשה למצוא מקומות עבודה שיסכימו לא להעביד אותי בשבת. אם הייתי חובש כיפה, היו באים לקראתי, אבל אם אני רוצה את השבת כחופש מסיבה סוציאלית נטו, אין כזה דבר. אותי העובדה הקטנה הזו מקוממת הרבה יותר מהיעדר תחבורה ציבורית בשבת, דבר מעצבן לכשעצמו.

  5. nunes ספטמבר 13, 2007 בשעה 18:12 #

    אני מצטטת את השופט חשין (פס"ד מיטראל למי שמתעניין), ואני מסכימה עם כל מילה:
    "העיקרון שצריך להישמר הוא העיקרון של "היה אדם בצאתך ויהודי באוהלך". האינטרס שיש לשומרי-מצוות הוא רב ומכריע בתוך ביתם וכל-עוד מבקשים הם דבר לעצמם ועל אינטרס זה צריכה המדינה להגן בכל תוקף. אך ככל שירחקו מביתם ויקרבו אל רשות הרבים או ככל שיבקשו לשלול דבר מן הזולת, נחלש כוחו של אותו אינטרס".
    בפועל, אני חושבת שהמריבה בנושא התחבורה הציבורית בשבת מונעת ברובה לא רק ממניעים דתיים או ליברלים, אלא פוליטיים וכלכליים.
    גם ניסיון לקבוע הסדרים אחידים, לא יוכל להתקבל על אף אחד מהצדדים באופן מלא ללא פשרות מרחיקות-לכת של כל אחד מהם. הפיתרון המתבקש הוא הסדרים שיקבעו ברמה המקומית, כך תהיה התחשבות ברגשות הדתיים במקומות בהם הרוב המוחלט הוא דתי והתחשבות בתרבות החילונית, היכן שיש רוב חילוני.
    (ותודה לדר' גרוס)

  6. ליאור ספטמבר 14, 2007 בשעה 3:29 #

    nunes, מדוע את סבורה שמדובר במניעים פוליטיים אני מבין, אבל מה המניעים הכלכליים? אם את מתכוונת לחשש מחרם צרכנים חרדי אני סבור שעדיין מדובר במניע פוליטי.

  7. nunes ספטמבר 16, 2007 בשעה 16:09 #

    כלכלה ופוליטיקה תמיד הלכו ביחד. אם אתה רוצה, תקרא לחרם צרכנים מניע פוליטי, לא באמת משנה.

להשאיר תגובה

