אולי גם תסרבו לגבות מהם מסים? כמה מחשבות על הלוחמה במשתמטים

6 ספט

אתם קולטים את זה? משרד הביטחון והעומד בראשו, גנרל בדימ' אהוד ברק, מגבשים שורה של צעדים שיפגעו בזכויות האזרח של מי שמשרד הביטחון שחרר אותו משירות צבאי (nrg). אם תעבור הצעת החוק השערוריותית הזו, אדם שמשרד הביטחון החליט שאינו ראוי לשרת בצה"ל לא יוכל להוציא רשיון נהיגה במשרד התחבורה הממומן ממסיו שלו. אני אומר לכו עד הסוף, אם הוא לא טוב בשביל לקבל רשיון נהיגה, גם המסים שלו לא מספיק טובים לגבייה. או שאולי לכסף אין ריח?

הדם ממש רתח לי בוורידים כשראיתי את כותרת העיתון. איך ייתכן ששר ביטחון וראש ממשלה לשעבר בישראל מסוגל להעלות על דעתו פגיעה כ"כ מהותית בזכויות האזרח, דוגמת פגיעה בחופש התנועה בדמות מניעת רשיון נהיגה ופגיעה בחופש העיסוק בדמות מניעת העסקה במשרד ממשלתי. אם הצעות החוק הללו יגיעו בכלל לדיון במליאת הכנסת מדובר בכתם שחור לדמוקרטיה שלנו. אני מנסה להאמין שבכל מקרה הצעות החוק הללו לא יוכלו לעבור בכנסת ולזכות ברוב. איך יכול חבר כנסת להרים את ידו בעד הצעה כזו?

תופעת המשתמטים היא לא יותר מפיקציה, מדובר באחוזים בודדים מכל מחזור גיוס. הבעיה האמיתית היא השחרור המאסיבי של החרדים ו"כליאתם" בישיבות שם הם מתפרנסים בדוחק על חשבון משלם המסים. מי שרוצים לטפל בתופעת ה"משתמטים" צריכים למצוא פתרון לציבור זה, ולא להלחם במי שצה"ל עצמו מצאו פטור משירות ביטחון בשל קשיי התאמה. כן, יש דבר כזה קשיי התאמה, לא כל אחד מסוגל להסתדר במסגרת כל-כך כופה ומגבילה כמו צבא. ואני בכלל לא בטוח שאלה האנשים אותם יש להוקיע, אולי דווקא להפך. אני בכלל לא בטוח שהייתי מסתדר ביחידה צבאית "אמיתית". מזלי ששירתתי היכן ששירתתי ולא נדרשתי לבדוק זאת.

לפני כשבוע פתחתי את מקלט הרדיו ברכב ושמעתי נאום שנישא בטקס הענקת הצל"שים לגיבורי "המערכה מול חיזבאללה". איני יודע מי היה הנואם, אך הוא הצר על כך שאנשים שמים את טובתם האישית לפני טובת המדינה וטובת הצבא. לא יכולתי להמשיך לשאת את שטיפת המוח הכל-כך חזקה בדברים וכיביתי את המקלט. כן, אני מבכר את טובתי הפרטית, כן אני חושב על חירויות וזכויות הפרט שלי. כן, אני, הפרט הבודד, חשוב יותר מהמדינה. כן, אני צריך את המדינה שתגן עלי, אך חשוב לזכור מה היה קודם. ראשית הייתי אני (או את או אתה), ורק אחרי כןם היתה המדינה. המדינה נועדה להגן עלינו ולא אנחנו עליה. אין הצדקה לפגיעה חמורה בחירויות הפרט, רק כדי שעוד כמה עשרות בודדות של אנשים לא מתאימים יהפכו לפקידים ועובדי רס"ר או יאיישו תאים בכלא 6.

(ליאור)

5 תגובות to “אולי גם תסרבו לגבות מהם מסים? כמה מחשבות על הלוחמה במשתמטים”

  1. בן אבויה ספטמבר 7, 2007 בשעה 12:49 #

    אחלה פוסט. אחת הבעיות המרכזיות, לדעתי, היא שאין לנו חוקה שמגבילה את המחוקקים, וגם אין לנו גוף שני עצמאי כמו הסנאט או בית הלורדים שיקשו על הכנסת להעביר חוקים. נכון, יש את חוקי היסוד, אבל הם חלשים מאד, ועושים שימוש בסייגים סתמיים כגון "שאינו עולה על הנדרש", ו-"שנועד לתכלית ראויה".

    לכן לחבורת האפסים הזאת שמחזיקה בשלטון יש כח לא סביר, ולאזרחים נשארת רק האפשרות להחליף אותה כל ארבע שנים עם חבורה נוספת של ח"כים מקצועיים.

  2. ליאור ספטמבר 7, 2007 בשעה 16:22 #

    בן, הבעיה עם חוקי היסוד לטעמי היא שלא רק שהם מאוד חלשים עד כדי כך שלחלקים אפילו לא דרוש רוב מיוחד כדי לבטלם, אלא שהם גם נתונים לפרשנות רחבה של הרשות המחוקקת. בית המשפט כבר פירש לא אחת את חוק יסוד: חופש העיסוק כזכותו של המעסיק לפטר עובד ולא כזכותו של העובד לעבודה.

    אני לא יודע אם אנחנו צריכים עוד בית מחוקקים ואני גם לא בטוח שחוקה היא-היא הפתרון לכל בעיותינו, אבל אנחנו בהחלט צריכים לשנות את השיטה כך שבבית הנבחרים ישבו אנשים ראויים ומקצועיים יותר מאלה שנבחרים כאן אחת לשנתיים-שלוש. ואני יותר ויותר מאבד את האמונה שהדבר אפשרי באמצעים דמוקרטיים.

  3. בן אבויה ספטמבר 8, 2007 בשעה 14:48 #

    לדעתי יש ביננו הסכמה די רחבה בנושא הזה. אבל אני טוען שפוליטיקאים תמיד יהיו פוליטיקאים, ושלעולם לא נאהב אותם יותר מדי. הם נחוצים כדי לנהל בצורה דמוקרטית את הדברים שבאמת צריכים להיות בטיפול המדינה, אבל רצוי להשאיר את השאר לעם ולא לתת לממשלה להתערב.

  4. drazick ספטמבר 9, 2007 בשעה 11:14 #

    אני חושב שהלכו קיצוני מדי.

    אני חושב שבמקום לפגוע בזכויות של "משתמטים" (משהו שאני מתנגד לו, גם הפגיעה ובטח ובטח ההשתמטות) פשוט צריך לעשות "יותר משתלם" לשרת כקרבי.

    בטח משהו כמו רישיון נהיגה פסול.

    מצד שני, צריך לעשות פה משהו ב-2 מישורים:
    1. לתת לאנשים יכולת לתרום למדינה במסגרת שהיא לא צבאית (שירות לאומי שאחד המסלולים בו יהיה הצבא).
    2. חינוך לתרומה, איכפתיות…

    זה לדעתי יפתור את הבעיה מהשורש ולא ידרוש פתרונות שהם שנויים במחלוקת.

  5. ליאור ספטמבר 9, 2007 בשעה 23:18 #

    drazick, אני חושב שטיפה פספסת אותי. אני לא הולך להגיד שתרומה היא דבר פסול, מצד שני יש לי בעיה כליברל עם כל נושא ה"חינוך לתרומה". החינוך לכך שיש משהו, כל משהו בין אם זו מדינה, קהילה או קבוצה אתנית, שהיא חשובה יותר מהפרט הבודד, הוא-הוא שורש הבעיה עבורי. אולי מדובר בגישה אנוכית אבל ככה זה. לכן גם יצירת המסגרת של שירות לאומי בו "כל אחד יכול לתרום" הוא בעייתי בעיני, משום שזה רק מדגיש את חשיבות תרומת הפרט לקולקטיב כדי לתת לא ערך. אתה כמובן לא חייב להסכים איתי, אבל זו גישתי ואני עומד מאחוריה.

כתיבת תגובה

