הקץ לבינוניות

16 אוג

(גידי)

קיבלתי היום מכתב ממוסד לימודי, על המעטפה הייתה תיבה כחולה שכותרתה 700,000 בוגרים לא טועים ואחריה היו כתובים הפרטים הבאים:

#מוסד הלימודים הגדול והותיק בישראל #מאות אלפי בוגרים בעמדות מפתח במשק #המרצים הטובים ביותר בשוק #מגוון ענק של מסלולי לימוד #תכנית לימודים דינאמית המעודכנת ע"פ צרכי השוק #התעודה המובילה בשוק, המקנה עדיפות בקבלה לעבודה.

עכשיו אם זה היה מגיע מהמוסד לימודים שאני משתייך אליו (האוניברסיטה העברית) או מאיפה שאח שלי עשה תואר שני (אוניברסיטת ת"א) הייתי אומר טוב נו, הם סתם מנפחים אגו לקראת תחילת השנה. אבל לא, זה הגיע מהמכללה למינהל, לא פחות ולא יותר. על זה אני לא מוכן להגיד טוב נו, אלא אני מרגיש שאני צריך להגיד, אתם שקרנים! תעודה של המכללה למינהל היא לא התעודה המובילה במשק כמו שהם טוענים בפרסומת. היא תעודה אולי מובילה מדרג ב', וכן אני לא מתבייש להגיד את זה, אקדמיה עובדת על דירוג. מבחנים, ציונים ויכולת הם דברים שנקבעים בדירוג, אני רק טוב באקדמיה אם אני טוב יותר ממישהו אחר, וכן חברים, נכון להיום, אוניברסיטאות, כל האוניברסיטאות טובות יותר באופן גורף מכל המכללות. אני מבסס את זה על שיחות עם מעסיקים ולא על דעתי האליטיסטית.

הנטייה של מכללות (מתוך צרכיהן למכור את מרכולתם הפחות איכותית, במחיר גבוה יותר), להציג בפני אנשים כי התואר שלהן מתחרה באלו של האוניברסיטאות הוא שקרי,והוא מעודד לבינוניות. המין האנושי התפתח מתוך הרצון למצוינות, להגשמה עצמית. והנטייה הרווחת בישראל לשאוף לבינוניות ולהחליק דרך החיים היא בעייתית בעיניי. אבל לנושא הרלוונטי, לכבוד מי שעומד להתחיל ללמוד, שווה לבדוק אם ההחלטה שלך היום, "אני אלמד במכללה הכל אותו דבר, וככה אני אחסוך את העבודה הקשה של אוניברסיטה". האם היא ההחלטה הנכונה בשבילך, נכון, מכללה זה פתרון פנטסטי אם אתה לא מתקבל לאוניברסיטה, אבל אם אתה מתעצל או ששיכנע אותך פלייר צבעוני ומרשים, תחשוב שוב, תהיה ביקורתי ותשאל, האם אחרי הלימודים (או בחלק נרחב מהמקצועות – במהלך הלימודים) כשאני אחפש עבודה בתחום שלי, אני אתחיל מאותה נקודה כבוגר אוניברסיטה או בוגר מכללה? אני יכול להעיד על עצמי כסטודנט לחשבונאות שהוא תחום שנלמד בכל האוניברסיטאות בארץ וגם בלא מעט מכללות, אין מה להשוות בין רמת הביקוש, כן, כולם בתחום הזה מוצאים עבודה, אבל לא לכולם יש את אותן אופציות פתוחות בפניהם ואתה כבר רוצה לסגור דלתות?

3 תגובות to “הקץ לבינוניות”

  1. אורן אוגוסט 17, 2007 בשעה 1:11 #

    אתה כושל כאן בהרבה נקודות. עם כל הכבוד למעסיקים גם הם אינם קובעים דירוג של מוסד אקדמי זה או אחר. הפרמטרים היחידים שנמדדים באופן מסורתי הם כמות פרסומים ומחקרים מובילים, סטודנטים לתואר ראשון לא ממש מעניינים מישהו בקביעת הדירוג. מכיוון שמכללות הן מוסדות אקדמיים שאינם מחקריים (למעט כאלה עם שאיפות כמו מכללת אריאל) לא ניתן לדרג אותם בדרך המסורתית והמקובלת.

    על סמך מה אתה קובע שבמכללות עובדים פחות קשה? האם עשית סקר שכלל את כל המכללות וכל האוניברסיטאות?

    לגבי השאיפה למצויינות- המין האנושי התפתח מתוך האבולוציה, שהיא במובן מסויים גם כן מצויינות אבל ביולוגית, לא אינטלקטואלית. לכל אורך ההיסטוריה היו אנשים ששאפו למצויינות ובזכותם יש לנו חשמל, מכוניות ומחשבים. הרוב לא היו וגם לא היו מצויינים. מצויינות היא גם דבר יחסי, אם לא יהיו לך בינוניים לא יהיו גם מצויינים. רובנו כנראה נעזוב את העולם מבלי ששמנו יזכר, עצוב אבל נכון.

    סיכויי הקבלה לעבודה בתחום שלך אולי תלויים במוסד בו למדת אך לא המצויינות של אדם מסויים. תהיה מקורי, תיזום ובעיקר תראה מוקד שליטה פנימי- זו מצויינות ולא השם של המוסד שמופיע על התואר שלך.

    אני בטוח שלא התכוונת לכך כשרצית לתקוף את הפרסומת המגוחכת של המכללה למנהל, אבל הפוסט הזה נוטף דמגוגיה והתנשאות. וכן, אני לומד במכללה וגאה בכך.

  2. יאיר אשל אוגוסט 17, 2007 בשעה 18:10 #

    לפי מדד תלמידים לכיתה, המכללות דווקא מובליות, מה שמראה שהכל עניין של מה חשוב. באוניברסיטאות איכות ההוראה ודרישות הלימוד העצמי, פחות חשובה מאיכות המחקר, בעוד שבמכללות הדגש הוא להוציא אנשים הכשירים לעבודתם, הדורשת לעיתים ידע אקדמי. אני לא רואה בזה פסול.
    במדדים אלה, המכללה למנהל יכולה להוביל. השאלה היא האם היא מובילה במדדים האלה, אבל זה כבר נושא לדיון אחר. אני, אגב, למדתי במכללה אחרת.

  3. גידי אוגוסט 20, 2007 בשעה 18:10 #

    הדירוג לפי מחקר הוא לא רלוונטי כמו שצוין והוא גם לא זכה להתייחסות ממני. ונכון יש המון בעיות אם הרמה של האוניברסיטה בדברים שמכללות מובילות בהן, ואני הראשון שיודה שצריך לתקן דברים באוניברסיטה.
    זה לא קשור, כל מה שאני ניסיתי להגיד ואולי לא הייתי מספיק ברור, זה שאני מצפה מאנשים להיות ביקורתיים כשהם בוחרים מוסד לימודים, בניגוד לאמירות הפולניות הישנות של "לא תשקיע ביסודי ולא ייצמח ממך כלום" לאיפה למדת יש משמעות. אני יכול להבטיח לכל מי שישאל אותי שיש לא מעט תחומים (נכון, לא כולם) שבהם תלמידי מכללות לא מתחרים עם תלמידי אוניברסיטאות, האם זה בגלל שיותר קשה להתבל לאוניברסיטה? סביר להניח. אבל לא רק, עובדתית אתה מתחרה באנשים שהיו להם נתוני פתיחה גבוהים יותר ואתה נמצא בחברה שבה היו נתוני פתיחה גבוהים יותר, זה לא אומר שום דבר אישי נגד אף אחד. אני מכיר אנשים מצוינים ומוכשרים מאוד שהלכו ללמוד במכללות, ואני לא דואג לעתיד שלהם ואני משוכנע שהם החליטו את ההחלטות שלהם בלב שלם. מנגד אני עדיין מאמין שאדם צריך לשאוף למקסימום שלו, זאת המצוינות האישית שמובילה אותך לדברים גדולים, ואם אתה חושב שאתה יכול להתקבל לאוניברסיטה אז חבל לוותר על זה, אבל כל עוד אתה מודע להחלטה שלך ואתה עושה אותה במודע, אז אני מרוצה.
    לסיכום, לכל מי שנעלב ממני, אני מצהיר בריש גלי שלא הייתה כוונה רחוקה מכך כאשר כתבתי את מה שכתבתי, ובכנות גם חברתי הנפלאה וגם מספר לא מבוטל של אנשים יקרים לי מאוד לומדים במכללה ואני לא רוחש להם פחות חיבה, המטרה הייתה בפוסט רק לפקוח עיניים לאנשים, כמו רוב מה שנכתב בבלוג הזה, אנחנו מנסים להפנות אנשים לעבר חשיבה ביקורתית יותר ואני אישית מתוך התנגדות לבינוניות, מצאתי את הפרסומת של המכללה למינהל מעליבה את האינטיליגנציה שלי.

כתיבת תגובה

