שטיפת מוח בחדר כושר

28 יול

"שיפור עצמי הוא אוננות", אמר טיילר דרדן בספר וסרט הפולחן "מועדון קרב". למיטב זכרוני, הסצנה בסרט בה מוזכר המשפט הוא כאשר שני הגיבורים נוסעים באוטובוס ורואים פרסומת לתחתונים המציגה גבר מחוטב יתר על המידה. המשך המשפט הוא "הרס עצמי לעומת זאת…." וגו'. אישית, מעולם לא התחברתי למשפט במלואו מסיבות רבות, למרות שאני בהחלט מבין את ההיגיון העומד מאחוריו. (דווקא לאודי יש תשובה די טובה בנושא). אני לא אכנס לניתוח הסרט המעולה הזה, שהוא בהחלט אחד החביבים עלי, ושעם חלקים גדולים ממנו אני מזדהה ואילו חלקים אחרים אני דוחה לחלוטין. בכל מקרה, מדובר בהחלט ב"אחד הסרטים החשובים של שנות ה-90'", כפי שמציינים בוויקיפדיה העברית.

בציטוט המסוים מאוד הזה נזכרתי היום כשבדרך למלתחות בחדר הכושר חלפתי על פני פרסומת להסרת שיער בלייזר לגברים. אני לא יודע איך זה עובד בחדרי הכושר הקטנים, אבל לפחות ברשת שבאחד מסניפיה אני משתמש, יש לא מעט פרסומות התלויות במיקומים שונים ברחבי המכון. פרסומות לחטיפי בריאות, ביגוד וסכיני גילוח כבר ראיתי על קירות המקום לא פעם, אך נדמה לי שזו היתה הפעם הראשונה שהלכו לכיוון כל-כך קיצוני של המטרוסקסואליות – הדרך המכובסת בה מכנים את מכירת מיתוס היופי לגברים.

anti-advertisementאחרי שנים ששטפו לנשים את הראש (ובהצלחה גדולה) עם פולחן היופי, בשנים האחרונות החלו היצרנים והמפרסמים לפנות גם לקהל הלקוחות הגברי. אני כמובן לא מחדש דבר, כולם מוזמנים לקרוא את נעמי וולף ולהחכים הרבה יותר ממני. וולף אולי הולכת למקומות מעט קיצוניים, אבל הנקודה הבסיסית שלה נכונה: יוצרים מודל מעוות שלא ניתן להגיע אליו ומוכרים אותו לציבור, ובכל פעם שהוא מצליח להתקרב אליו, מרחיקים אותו עוד יותר.

אני מאמין, או לפחות מקווה, שאף אחד לא באמת חושב שחדרי ומכוני הכושר למיניהם מבקשים להציע לו בריאות או כושר ממש. מדובר הרי בעוד כלי בשירות "מיתוס היופי". הביטויים לכך, לפחות בחדר הכושר אליו אני הולך, רבים. אחד הסרטים שהראה זאת בצורה יפה, אם כי כמובן לא התמקד בכך, היה דווקא Dodgeball. לא מדובר בסרט משובח יותר מדי, חלילה, אבל אפשר לראות בבירור את ההבחנה בין הגיבור הטוב והגיבור הרע כמייצגים את האדם הפשוט ואת שטיפת המוח ה______ (השלימו את החסר).

מה הנקודה שלי? שוב, כמו בעבר, מודעות, ביקורת. לדעתי, לגיטימי לשפר את עצמך (באנגלית זה בטח נשמע יותר טוב), אבל חשוב לדעת את הגבול בין הרצון האמיתי האישי, לבין שטיפת המוח הצרכנית. גם לא ברור לי למה כשאני משלם כל-כך הרבה כסף למכון כושר, מפציצים אותי בפרסומות בלי שום בושה, כאילו זה גוגל. אין איזה משהו בחוק הגנת הצרכן נגד זה?

(ליאור)

5 תגובות to “שטיפת מוח בחדר כושר”

  1. drazick יולי 28, 2007 בשעה 23:28 #

    כולנו Billboard…

  2. ירדן יולי 29, 2007 בשעה 20:57 #

    פוסט מצויין.

  3. יורם אוגוסט 8, 2007 בשעה 17:06 #

    זו דרכו של העולם
    אם אנו נוסעים באוטובוס נקבל נחשף לפירסומת
    אם נצפה בטלויזיה נחשף לפירסומת
    אם נלך לקולנוע נצפה בפירסומת
    במגרשי כדורגל כדורסל ועוד אנו חשופים לפירסומות
    ועבור כל אותם שרותים אנו משלמים ועדיין נחשפים לפירסומת
    מה שנעשה בחדר הכושר הוא לא יוצא דופן
    דווקא לי ניראה שבחור שרירי שהשערות בחזה לא מסתירות את שריריו יותר רלוונטי בחדר כושר מאשר בחורה יפה עם שער חלק שמדגמנת שמפו לשיער על גבי האוטובוס
    אבל אם אתם לא ממש מסתדרים בחדר הכושר
    להלן אני מציע את שרותי כמאמן כושר אישי במקום שתגיעו לחדר הכושר, חדר הכושר מגיע אליכם
    מאמן כושר אישי

  4. ליאור אוגוסט 8, 2007 בשעה 21:32 #

    אין מה להגיד יורם, בהחלט הצלחת לקחת את הפוסט הזה ולסובב אותו ב-360 מעלות באופן כל-כך מאמם שאני אשאיר את הפרסומת שלך. בינתיים לפחות 😆

  5. חיטוב הגוף פברואר 13, 2008 בשעה 17:53 #

    צודק!

להשאיר תגובה

