עוד סימסטר נגמר, ואיתו עולות שאלות חדשות

7 יול

תקופת המבחנים הבאה עלינו לטובה קצת הרחיקה אותי מכאן לאחרונה, ואני מניח שהיא תמשיך לתת בי את אותותיה. אמנם אתרע מזלי, בניגוד לסימסטרים קודמים, וזכיתי ללוח מבחנים מרווח יחסית (לא יותר משני מבחנים בשבוע), אך עדיין, משתדלים להשקיע. כשלוקחים בחשבון שהסיכומים שלי יושבים רובם ככולם על המחשב, ואת הסחת הדעת שהמכונה הזו מספקת גם במהלך תהליך הלימוד, יום חרישה אחד מתחלק ל-60% משחק וגלישה ובערך 40% לימודים פרופר. ככה זה כשיש לך טווח ריכוז נמוך. נו מילא, לפחות יש לי פיצול קשב.

את הימים האחרונים הקדשתי לעבודת גמר במחשבה מדינית בת-זמננו, קורס חובה במדעי המדינה לתלמידי שנה ב'. חופשת אמצע הסימסטר אמנם קיצצה לנו מהחומר את הניאו-מרקסיזם והניאו-ליברליזם, אותם ודאי אאלץ להשלים לבד בהזדמנות אחרת, אך חשפה אותי אותי לתכנים מעניינים שספק כמה הייתי מגיע לקרוא את כתביהם באופן עצמאי. כזה אני, אוהב לדעת, מתעצל לקרוא. בעיקר התחברתי לכתיבם של בנת'ם ומיל, ושמחתי לראות כיצד ניתן לרתום את הכתבים הליברלים ליצירת חברה טובה יותר גם בימינו. בניגוד למה שליברלים וולגרים בימינו אוהבים לטעון, לטעמי שיוויון הוא עדיין ערך מרכזי שגם הכותבים הליברלים הקלאסים דיברו בשבחיו.

הוגה אחר שהושפעתי ממנו רבות היה מרקס קשישא. פחות בזכות מדעי המדינה ויותר בזכות קורס בהיסטוריה שלקחתי, ובמקום להוות תרגיל מבוא למאה ה-20 הכניס אותנו עמוק לנבכי הדיסקוס המרקסיסטי. חווית הלמידה היתה מרתקת בה במידה שהיתה טרחנית – הניתוח ההיסטורי מראיה פוסט-מודרניסטית היה מרתק והעלה אצלי שאלות רבות לגבי פרשנות ואמיתות הדיון, בה במידה שכלל אלמנטים מגוחכים. אולי אם היו לנו עוד מספר שיעורים משקלו של החלק הטרחני היה מתגמד עוד יותר. דיוקו של הניתוח המרקסיסטי בנקודות מסוימות מדהים אותי. המפוקחות המאפיינת אותו, בניגוד לאוטופיזם ליברלי במקומות מקבילים, היא מרתקת. עם זאת, הגזירה הסופית של מרקס דוחה אותי, בדיוק כמו הפתרון הטוטליטארי של רוסו.

בסופה של השנה מצאתי את עצמי עם יותר שאלות חדשות מתשובות לשאלות ישנות. חבר טוב שלי אמר פעם בתשובה לשאלה, כי הוא לוקח פסק זמן לפני תואר שני כדי שיוכל לעכל את כל מה שספג בלימודי התואר הראשון. בזמנו חשבתי שמדובר בלא יותר מפלצנות של סטודנט לפילוסופיה. היום, אני סבור שהפלצנות היתה רק כ-90% מהתשובה, חלק ממנה היה כן.

(ליאור)

2 תגובות to “עוד סימסטר נגמר, ואיתו עולות שאלות חדשות”

  1. iod יולי 7, 2007 בשעה 17:19 #

    זה עדיין דה-שליט שמלמד את הקורס הזה? (או שאתה בכלל לא בעברית, בעצם?)

    לא אוהב מחשבה מדינית. לא בת זמננו ולא בת אלף. אני איש של אמפיריקה, לא של הגות.

  2. ליאור יולי 7, 2007 בשעה 18:48 #

    דובי, ת"א, ומלמד את זה ד"ר גולן להט, אחד המרצים היותר מוצלחים שיצא לי לעבור אצלם. בניגוד אליך, אני חושב שרצוי שיהיה רקע תיאורטי לפרקטיקה, למרות שמן הסתם אפשר גם בלי, כמו התנועה הפרוגרסיבית באמריקה, שלמרות מה שניתן אולי להבין מהערך בוויקיפדיה, התבטאה קודם בפעולות ורק אח"כ גיבשה לעצמה הגות.

    אגב, שמח לראות שאתה עוד איתנו, נעלמת קצת 🙂

כתיבת תגובה

