שהמובטלים יעשו מילואים, לי יש מבחנים על הראש

29 יונ

(גידי)

לפני כמה שבועות נקראתי לדגל, דהיינו למילואים. הלכתי, מה אני לא אלך? ברור שהלכתי. אבל אני לא מבסוט מהמילואים, למרות שאני משרת במקום שהוא יחסית מתחשב ואני לא עושה המון מילואים, עדיין, עם ההתעוררות הזאת בצה"ל שצריך לאמן לוחמים כי עוד אין שלום במזה"ת, גם אני נגרר שם לתהליך. עכשיו הבעיה היא שאני סטודנט, להיות סטודנט ועוד עכשיו עם תקופת ההשלמות הנוראית שלנו, בגלל השביתה, המילואים בואו נגיד, לא בדיוק יוצאים נוחים.

אז יצא לי לדבר על זה עם שותף שלי לחדר והגענו להבנה מסוימת – צריך לשלוח מובטלים למילואים! רגע לפני הצעקות, "זה לא שוויוני!", או "זה לא מקורי, כבר דנו בזה", אני אזכיר שמדובר בשיחה שהייתה לי עם שותף שלי, ביום מאוד חם, וכל אחד מוזמן לקחת את הצעתנו במידת הרצינות שהוא מוצא לנכון.

הגישה היא כזאת: אנחנו לא מתכוונים למובטלים מקצועיים, כל החבר'ה האלה שביבי אוהב לצעוק עליהם, "לכו לעבוד!",הם גם ככה לא ילכו למילואים. הכוונה היא לחבר'ה בסדר שמסיבה כזאת או אחרת אינם מועסקים כרגע, בין אם מקיצוצים בהייטק או פשוט כי נפתח סופר גדול יותר מהמכולת שלו והוא נאלץ לסגור, אלה אנשים שבדרך כלל כן מתאמצים למצוא עבודה ולא תמיד הולך להם, לפעמים התהליך הזה לוקח זמן. אנחנו מנגד אומרים לכו למילואים, כל המובטלים האלה שאני מכיר תמיד שמחים ללכת למילואים כי הם מקבלים עדיין כסף על חישובי משכורת ישנים, והם גם עובדים במהלך היום במקום להתבאס מדפי הדרושים. בנוסף אנחנו טוענים להרים למובטלים את היחס פיצוי מביטוח לאומי וגם להגדיל את מספר ימי המילואים שהם עושים, כך למעשה להקל על המשק בזה שאנשים עובדים/לומדים יוכלו לעבוד/ללמוד יותר בשקט, זה לא אומר שאנחנו לא נעשה מילואים בכלל אבל אולי קצת פחות.

עכשיו נכון הנטל הבטחוני נופל פתאום על קבוצה מסויימת וזה לא שוויוני אני מסכים, אבל רגע, זה גם מעודד לצאת לעבוד, כי ברגע שאתה מועסק אתה יורד ממצבת המובטלים וחוזר לכמות מילואים נורמלית. עכשיו אני לא יודע כמה אתם יודעים אבל עידוד לעבודה הוא אחד הדברים החשובים ביותר במדיניות רווחה תקינה, ולא, ביבי, לצעוק מעל גלי האתר, "לכו לעבוד עצלנים!" זה לא באמת עידוד.

צריך לעבור על האספקטים החוקתיים של הרעיון הזה, וגם על איך בדיוק הכלים המקצועיים, קרי משרד הביטחון, ביטוח לאומי ומשרד העבודה ייתנהלו מול זה, אני מודע לעובדה שאף אחד מהגופים האלה איננו יעיל במיוחד אבל צריך להשקיע, זה טוב לביטחון, זה טוב למשק וזה טוב לכולנו שגם עושים מילואים וגם עושים עוד משהו בחיים.

עוד נקודה קטנה, אני לא יודע אם זה נכון, אבל פעם שמעתי שמועה שטוענת שבמילואים פוגשים אנשים שלא פוגשים ביום-יום וזה דרך טובה למצוא עבודה, כי אנשים מדברים על מקום העבודה ואנשים שהם מכירים, ובינינו כולם יודעים ששיטת החבר מביא חבר היא עד היום השיטה המוכרת והאמינה ביותר לגיוסים למקום עבודה, עם כל הבעייתיות שבה, ואני מכיר בבעייתיות, אבל אולי זה יכול לבוא לקראת אותם מובטלים. נקודה למחשבה…

2 תגובות to “שהמובטלים יעשו מילואים, לי יש מבחנים על הראש”

  1. אפי פוקס יוני 29, 2007 בשעה 20:58 #

    לגבי מובטלים למילואים- אני ממש לא מסכים, מטעמים של התנהגות נורמאלית של מדינה. ואגב, איך היית קורא לכל גדודי המאבטחים תמורת שכר מינימום שמאיישים עמדות שמירה בעשרות אלפי בתי עסק וקניונים עם לא צבא של מובטלים?

    אגב- לגבי מציאת עבודה וקליקות דרך המילואים- זה נכון מאוד, אבל בעיקר תלוי באופי האנשים והגיבוש ביחידה שלך.

  2. הכלכלן המתוסכל יוני 29, 2007 בשעה 21:08 #

    חוץ מ"ההצעה" האחרונה שהצגת, איך בדיוק אנשים שנמצאים במילואים אמורים למצוא עבודה? נניח שאחד מתוך מאה באמת ימצא עבודה דרך מישהו מהמילואים, מה יעשו כל האחרים? יקראו עיתוני דרושים בזמן שהם במילואים? וואו, זה יעיל. או שלא, או שיהיו ממש עסוקים בלשמור על המדינה, כי זה מה שעושים במילואים, ואחר כך, כשיחזרו הביתה, אז יקראו את עיתוני הדרושים. אבל אז, בעצם, חזרנו לנקודת ההתחלה.
    אז אפשר להציע משהו אחר: מי שלא מצליח למצוא עבודה, שיתגייס לצבא. או למשטרה. או לשב"ס. משלמים שם כמו בסקטור הציבורי אמנם, אבל זה יותר טוב מכלום. אפשר אפילו לעשות את זה כך: כל מי שאינו מצליח למצוא עבודה במשך חצי שנה, מחויב להתגייס לצבא/משטרה/וכו' לתקופה של שנה לפחות.
    גדול, גדול.

כתיבת תגובה

