הגילדות חיות ובועטות

19 יונ

(גידי)

אחחח, סטאז'ים. אין הרבה דברים יותר פסולים מתרבות הסטאז'ים הנהוגה בחלק מהתחומים בישראל. לידיעתך, סטאז' נובע מימי הגילדות. אז היה קרטל מסודר של בעלי מקצוע, נגיד נגרים, ואם רצית להיות נגר, היית חייב להתמחות תקופה מסויימת אצל נגר מוסמך, חבר בגילדה, להיות שולייה למעשה, לבצע את כל מה שהוא אמר בשכר זעום אם בכלל ולבסוף היה והוא ניאות לך, קיבלת חתימה ויכולת להיות חבר רשמי בלשכת עורכי הדין, אההה סליחה הנגרים. כל זה כדי ללכת לעיר אחרת ולפתוח שם נגרייה, נשמע מוכר?

זה לא קיים באף תחום נורמאלי, משום מה, בראיית חשבון, משפטים ורפואה זה קיים ושכיח, יכול להיות שיש עוד, אם כן אני מתנצל שאני לא מכיר, אני כן יודע שבהנדסות למיניהן, תחומים אקדמיים ורוב המקצועות אתה רק צריך אולי הסמכה של גוף ממשלתי. אתה לא צריך לעבוד במשכורת רעב כצמית במשך שנה שנתיים בשביל לקבל חתימה. למען הויכוח הזה נניח לרפואה כרגע, כי חיי אדם וקשה העביר ביקרות ושם זה אולי כמעט לגיטימי, אבל רואה חשבון? עורך דין?למה? למה אני לא יכול פשוט לעשות מבחני לשכה וללכת לעבוד כמו בן-אדם.

גם ככה בכל מקום עבודה נורמלי, היה ומדובר במכונאי והיה ומדובר במהנדס אוירונאטיקה, אתה יוצא מהבי"ס שהכשיר אותך, אקדמי או מקצועי ואתה לא יודע כלום. בעל המקצוע שאצלו אתה עובד, ילמד אותך הכל. ככה זה עובד במציאות. אז למה במקומות אחרים לא? למה אני צריך לתרום שנתיים מהחיים שלי (אצל עורכי דין שנה) בשביל מישהו כל מה הוא נותן לי זה חתימה.

מה עוד קורה עם סטאז'ים? החולי בצורה שבה הם מושגים. אני סטודנט לראיית חשבון באוניברסיטה העברית, קרי, אני יכול בקלילות לסגור סטאז' בסוף שנה א', בגדול, איפה שאני רוצה. זה מגוחך, מדברים על לסגור מקום עבודה למשך שנתיים עוד שלוש שנים מהיום, על סמך מה? ציוני סמסטר א'! כן אני רציני, עוד לא למדתי כלום, רק כי התקבלתי לעברית אני אוטומטית כנראה שווה שייקחו אותי לאנשהו, זה בולשיט, מי יודע משהו, לא היה עוד קורס אחד אמיתי בחשבונאות בסמסטר א' ובכל זאת, הם באים ומחזרים בכיבוד קל וכנסים ומחלקים עטים עם שם המשרדים הגדולים, ואנחנו הולכים וחותמים את העתיד הקרוב שלנו בלי לדעת כלום, לא על המקצוע ולא על התפקיד שאליו נכנס. עכשיו כל מה שתואר לעיל, נכון לגבי אוניברסיטת ת"א גם כן. חוץ משתי אלה, זהו. לכל השאר הרבה יותר קשה להשיג סטאז'. ככל שהמקום יותר מוערך אופן החיזור יותר מגוחך. כמובן שיש הגיון באיכות המוסד האקדמי שלמדת בו, אבל בחייכם שנה א'?

בקיצור, עצתי היא לבטל את מוסד הסטאז'ים, היות וזה לא ייקרה בקרוב, לפחות נבטל את האופן העצוב שבו משיגים סטאז'ים היום.

6 תגובות to “הגילדות חיות ובועטות”

  1. חזי יוני 19, 2007 בשעה 18:55 #

    להציע זה יפה, אבל נראה אותך עושה משהו בנידון. למה שלא תארגן שביתה – שכל הסטדנטים שמסיימים השנה לא יסכימו לעשות סטאג' ויתעקשו שהם רוצים עבודה נורמלית בשכר הוגן. אין לי ספק שאם זה היה קורה הגילדות היו נשברות תוך חודש.

  2. גידי יוני 20, 2007 בשעה 14:45 #

    הרעיון יפה ובאמת חשבתי על זה.
    הבעיה היא ששביתה כזאת דורשת הסכמה של כל הגופים הרלוונטים וגם אם נספור רק את אלו שלומדים במוסדות הטובים ביותר. יש לך מספיק סטודנטים שלא אכפת להם, נוכחנו לזה גם בשביתת הסטודנטים האחרונה, לצערי רוב הסטודנטים לחשבונאות באים לעבוד ובאים בשביל הכסף. והם לא מעוניינים להתחיל את הקריירה שלהם בלנשוך את היד שתאכיל אותם.
    הפתרון לצערי חייב לבוא מלמעלה, וכמו כל מי שלמד קצת כלכלה יגיד לך, רגולציה היא הדרך היחידה לשבור קרטל או מונופול.
    גידי

  3. רותם יוני 23, 2007 בשעה 2:09 #

    גידי, באמת לא הקשתי לזה יותר מידי מחשבה, אבל מדובר במוסד נורא, סוג של עבדות שעוברים האנשים במקצועות "החופשיים" בשביל לקבל הסמכה.

    עם זאת אני לא רואה איך מוסד זה נעלם מהעולם כשכל הגופים המקצועיים של אותם מקצועות תומכים לבטח בקיום תקוםת סטאז' המבטיחה להפ כי פחות אנשים יגיעו לתחום ויצרו בו תחרות.

    ודרך אגב שיהיה בהצלחה, אני לא יודע מאיזו סיבה בחרת ללמוד חשבולמות, אבל אתה צריך אותה.

  4. גידי יוני 24, 2007 בשעה 12:08 #

    רותם, קודם כל תודה על הבהצלחה,
    ודווקא אני מופתע שאתה לא מבין למה ללמוד חשבונאות, זה אחד התחומים הכי מתפתחים בארץ כיום. חוץ מזה שהוא קריטי לכל מי שרוצה לעשות כאן כסף באמת.
    זה אולי יעניין אותך בתור מייצג לקפיטליזם בישראל.

    מאידך ברור לי למה אתה לא רואה איך יישבר המוסד, כי כמו כל קפיטליסט, המילים רגולציה ופיקוח מפחידות אותך, בעוד אני רואה סדר במערכת, אתה רואה הלאמה. לא צריך הלאמה, מספיק חוק אחד קטן, אפילו תקנה של מישהו למעלה והופ, כבר אין להם צידוק, כשאין להם צידוק אין להם כוח, אתה מכיר סטודנט אחד שיסכים למשכורת רעב בשביל כלום שהוא לא צריך? אני לא.
    רגולציה ידידי היא הפתרון, המחוקק צריך לקום מהתחת המדושן שלו ולספק שירות לציבור שלו.
    בתודה, גידי.

  5. אייל יוני 30, 2007 בשעה 12:46 #

    רציתי להוסיף שזה קיים גם בהנדסה אזרחית ובהנדסה גאודטית 🙄

  6. ליאור יוני 30, 2007 בשעה 12:54 #

    אייל, מה זה "הנדסה גאודטית"?

כתיבת תגובה

