הקרב על דעת הקהל – איך נכשלו נציגי הסטודנטים

4 מאי

לא חשוב מה אתה עושה, חשוב מה חושבים שאתה עושה. נכון, זה מגעיל, אבל כך בגדול עובדת תודעת האדם. החל ממתן בסתר ועד למחוות גרנדיוזיות וריקות מתוכן, הדעה שמעצבים אנשים על אדם מושפעת ממה שהם יודעים עליו. ובאמת, כיצד ניתן לצפות מהם אחרת? הרי הדבר היחידי העומד לרשותם של אנשים בבואם לחוות דעה על אדם אחר הוא המידע. ואם המידע המצוי בידיהם הוא שגוי או חלקי משום שיצרן המידע כשל (במודע או שלא במודע) במסירת התמונה המלאה, איך יוכלו לדעת כלל כי הדעה אליה הגיעו אינה נכונה.

יח"צנות קוראים לזה, שחרור פרטי מידע המשרתים אותך, במטרה לעצב דעת קהל מסוימת שתיטיב עם יעדיך. זה נכון לאדם, למוצר או לפעילות חברתית. זה נכון לארקדי גאידמק, אהוד אולמרט, בר רפאלי וזה נכון גם לך עצמך. וזה נכון וכואב באשר לשביתת הסטודנטים.

מאתר אגודת הסטודנטים אוניברסיטת תל אביב קצת קשה לי להחליט אם אני בעד או נגד שביתת הסטודנטים, שנמשכת לה כבר למעלה מ-20 יום. אולי אני עצלן בכך שאני לא טורח לקרוא כל בדל מידע שמופיע באתרי החדשות לגבי מטרות השביתה, יעדיה ותגובות הממשלה לעניין, אבל אני חושב שכאן בדיוק טמונה הבעיה. לטעמי, אגודת הסטודנטים עשתה ועודנה עושה עבודה גרועה מאוד בכל הקשור למלאכת הסברה. כוונתי לומר, שכסטודנט השובת מזה למעלה מ-20 יום ולא היה בשיעור אקדמי כבר למעלה מחודש, אני לא חושב שאני אמור כלל להידרש למחקר עצמאי לגבי מטרות השביתה, יעדיה והתקדמות המאבק. לטעמי כל המידע אמור להגיע אליה באופן ישיר מהנהגת הסטודנטים.

אגודות הסטודנטים מחזיקות בידיהן מאגר מידע גדוש הכולל את פרטיהם של כל הסטודנטים הלומדים באוניברסיטאות והמכללות בישראל, אך הן לא עושות במידע זה שימוש נכון. אמנם פעם בכמה ימים אני זוכה לדבר דוא"ל המודיע לי על הפגנה נוספת וכי "המאבק מגיע לשיאו" (זה היה ביום ד' אגב, למקרה שפספסתם את האקסטזה), אך הם מפספסות את קהל הקוראים שלהן. אני ורבים מחבריי הסטודנטים מרגישים שהקרה עלינו הופסד. מנהיגי המאבק לא טרחו כלל להסביר לנו באופן מדוד ומדויק על מה נאבקים, איך נאבקים, מה ברצונם להשיג וכיצד בדעתם להשיג זאת. אפרט.

לדעתי, נכון היה לשלוח מייל הסברה יומי שלא רק קורא לציבור הסטונדטים להצטרף למאבק ולבוא להפגנות, קריאות שלא ממש זוכות למענה אמיתי, אלא גם מסביר בדיוק כיצד מאבק זה מתקדם. היה עליהם לשלוח מייל יומי, באמצעות מאגר הכתובות האדיר שבידיהם, ובו יסבירו ויזכירו באופן יומיומי מה הן בדיוק מטרות המאבק, מה בדיוק רוצה לעשות אותה ועדת שוחט, כיצד מתקדמים המגעים עם משרד החינוך ומה בדיוק הושג.

טופורובסקי. מאתר אגודת הסטודנטים אוניברסיטת תל אביבלשלוח מייל אחת למספר ימים הקורא לנו לבוא להפגין משום שההפגנה הקודמת נחלה "הצלחה" זה לא בדיוק זה. ואתם יודעים מה, גם לבוא ולהשפיע "על עתיד ההשכלה הגבוהה, על עתיד החינוך בישראל" זה אמורפי מדי. בשביל לנהל מאבק נכון אתם צריכים קודם כל לדעת לפנות בצורה הנכונה אל הקהל שלכם, קרי הסטודנטים, ולהצליח לגייס אותו. וכאן בדיוק אני חוזר אל הנקודה בה פתחתי את כל הקטע הזה.

לא חשוב מה אתה עושה, חשוב מה חושבים שאתה עושה, ומה שאני וסטודנטים רבים אחרים איתם יצא לי לשוחח חושבים שמנהיגי המאבק עושים, זה פשוט להתקדם על הגב שלנו. לא ברור לנו מה בדיוק מטרות המאבק וכיצד הולכים להשיג אותן, בגלל שפשוט לא טרחו להסביר לנו. מה שכן ברור לנו הוא שהלימודים שלנו הולכים להיפגע, ובגדול. יכול להיות שלראשי מאבק הסטודנטים יש באמת כוונות טובות, אבל כשצועקים סיסמאות כל היום והולכים מכות עם המשטרה קצת קשה להעביר את הכוונות האלה למי שאמור להיות קהל היעד שלך. קצת פחות התלהמות, קצת יותר הסברה.

את המאבק עלי ועל סטודנטים רבים אחרים כבר הפסדתם, רק אל תפסידו לנו את שאר הסימסטר.

4 תגובות to “הקרב על דעת הקהל – איך נכשלו נציגי הסטודנטים”

  1. אורן מאי 4, 2007 בשעה 18:36 #

    לדעתי מדובר בבעיה מקומית של המוסד בו אתה לומד.בתחילת השביתה שלחה לנו האגודה מייל די ארוך המפרט את גורמי ויעדי השביתה. אנחנו ממשיכים לקבל מיילים על בסיס יומי (לפעמים גם פעמיים ביום) ובו עידכון לגבי מה שהתפרסם בתקשורת, מגעים אם יש וכמובן מועד ההפגנה הבאה.

  2. ליאור מאי 4, 2007 בשעה 19:16 #

    לאורן: אני לומד באוניברסיטת ת"א, יכול להיות שבאוניברסיטאות האחרות האנשים האחראים על ההסברה חכמים יותר. מה שאתה מתאר נשמע הרבה יותר טוב ממה שאני זוכה לו, שהשבוע הסתכם ב"המחאה מגיעה לשיא" ביום ד', כלומר מעכשיו היא יכולה רק להידרדר.

  3. iod מאי 4, 2007 בשעה 19:49 #

    הנה משהו שעשוי להיות רלוונטי עבורך, עם כך: http://israblog.nana.co.il/blogread.asp?blog=280576&blogcode=6423484

  4. ליאור מאי 4, 2007 בשעה 19:54 #

    ל-iod: בדיוק כפי שאמרתי, לא חשוב מה אתה עושה אלא מה שאתה אומר שאתה עושה. כלומר גם אם מדובר בחבורה של "זקני ציון" שזוממים מזימות הם עדיין יכלו לגייס יותר תמיכה מהסטודנטים ע"י יח"צנות טובה יותר. אולי אנחנו צריכים להגיד להם תודה שהם כ"כ כושלים בזה

כתיבת תגובה

