פאריז בת"א, תקווה לחירות ופיל עם פרסומת – סיכום פסח

13 אפר

פאריז על נחל איילון

חופשת הפסח היתה הזדמנות מצוינת לעשות כל מיני דברים שמזמן התחשק לי לעשות אותם. תערוכה חדשה במוזיאון ארץ-ישראל ברמת אביב היתה תירוץ מצוין לבלות יום טיולים בעיר העברית הראשונה. חברה שלי ואני הלכנו יום שלם בתל אביב כמו תיירים לכל דבר, וחרשנו את שדרות רוטשילד, שינקין, אלנבי, בוגרשוב קינג ג'ורג' ויתר החבר'ה באזור.

מה אומר, מהמם. ממבט של תייר מדזמן ברגעים מסוימים תל אביב ממש הזכירה לי את פאריז והרובע הלטיני שלה. במיוחד מצאתי דמיון בין רחוב שינקין לבין רו מופטאר (Rue Mouffetard), עם כל החנויות הקטנות והצבעוניות ובתי הקפה המקסימים. אין ספק שיצאתי פריפריאלי לעילא ולעילא , בכל זאת "כפר סבא זה פריפריה" כמו שטורחים להגיד לי מפעם לפעם תל אביבים מושבעים. ואם כפר סבא זו פריפריה, מה יגידו אלה שלא זכו להיכלל במפת גוש דן?

סמנו V: יש תקווה להגיע לחירות

לקחנו את V for Vendetta מבלוקבאסטר. לא ממש התכוונו אבל כשחושבים על זה הסרט דווקא די מתאים לפסח, כל הקטע של יציאה מעבדות לחירות וזה. ובכן, לא מדובר ביצירת מופת, אבל בהחלט שווה צפייה.

אחד הרגעים היותר זכורים לי בסרט הוא דווקא קטע בו גיבורת הסרט, נטלי פורטמן, אומרת ל-V שקריינית החדשות משקרת. היופי הוא שלדבריה, ניתן לדעת שהקריינית משקרת משום שהיא ממצמצת הרבה יותר כשהיא מקריאה ידיעה שהיא יודעת שאינה נכונה. מעורר תקווה שגם במשטרים טוטאליטרים ואפלים שמונעים ממך את האמת אנשים יצליחו למצוא דרכים קטנות כדי לחשוף אותה. לפחות בקולנוע זה קורה.

ונדטה הוא סוג של תמהיל בין 1984 ותיאוריות קונספירציה לא מקוריות יותר מדי שמעלות ניחוח קצת מרקסיסטי. אבל הסרט גורם לך לקוות שאזרחים מסוגלים לקום ולהתנגד למשטר ולצורת השלטון שלו, גם אם הם מאמינים שהתקיפות שלו נדרשת בשל תנאי המציאות האלימים שבהם הם חיים…

הגבינה עם הבית, של הפיל

בחג השני נסענו לגן החיות התנ"כי בירושלים. לטעמי גן זה מוצלח הרבה יותר מגן החיות בתוך הספארי ברמת גן. אחד הדברים שקפצו לי לעין בגן התנ"כי היו שלטי החסויות הרבים במקום. מרביתם אמנם היו שלטי זיכרון שהעידו כי מיצג זה או אחר נתרם לזכר מאן-דהו, אך פה ושם היו גם שלטים שהצהירו כי מדובר בתרומה של חברה מסחרית לכל דבר ועניין. זכורים לי פילים בחסות תנובה וכן שלטים של חברת הביטוח מגדל ושטראוס.

למרות הציניות המתבקשת אני דווקא מברך על החסות הפרסומית. אם מה שנדרש כדי לקיים אתר חינוכי ומעניין כמו גן החיות התנ"כי הוא כמה שלטי פרסומת צנועים, מה לי כי אלין. להפך, מדובר בדרך מוצלחת לגייס כספים מחברות מסחריות שלשם שינוי מוצאים את דרכם חזרה לרווחתו של הצרכן, בניגוד לשלטי פרסומת גרנדיוזים אחרים שרודפים אותנו בכל מקום. לשם שינוי מפיקים מהפרסומות קצת תועלת.

3 תגובות to “פאריז בת"א, תקווה לחירות ופיל עם פרסומת – סיכום פסח”

  1. חזי אפריל 14, 2007 בשעה 1:19 #

    אף פעם לא הייתי בגן החיות התנ"כי, ולמען האמת לא ברור לי מה מקור השם שלו. איך קשורה הג'ירפה לספר שמות? מה הקשר בין שקנאי לשמואל הנביא? מה תפקידו של הקנגרו במגילת אסתר?

  2. ליאור אפריל 14, 2007 בשעה 1:40 #

    @חזי
    האמת שחשבתי שהיה קצת יותר קשר בין התנ"ך לגן החיות, אבל אין יותר מדי. יש להם שם חלק שנקרא ארץ התנ"ך ויש בו חיות ארצישראליות וזה די העניין בגדול. בחלק הזה יש גם חיות שנזכרות בתנ"ך, כך למשל אפשר ללמוד איך מכונה הג'ירפה במקרא אם זה ממש מטריד אותך. אבל זה בהחלט שווה ביקור בלי קשר, לפחות כדי לראות את החיות האוסטרליות והדרום אמריקניות שאין להן זכר ברמת גן.

  3. iod אפריל 14, 2007 בשעה 10:33 #

    דווקא ברמת גן יש פינת חיות אוסטרליות, והבנתי שאת החצר של החיות הדרום אמריקניות הם כרגע מרחיבים (אין לי מושג לאיפה הם העבירו את החיות בינתיים). היינו שם לפני כמה שבועות. באמת צל חיוור של גן החיות התנ"כי.

להשאיר תגובה

