מופז, מה עם קצת ניהול איכות בין הפסים

27 פבר

servianski omer (CC by)לקטר על האיחורים והעיכובים של רכבת ישראל נראה כמעט מיותר. מיותר, כי כבר נכתב ודובר כל-כך הרבה על השירות הגרוע בחברה הממשלתית המסואבת הזו; כמעט, כי בכל זאת, תמיד יש טעם להתלונן, לבקר, להעיר ובעיקר – לקוות, לקוות שהמצב עוד ישתפר.

בעיות השירות של שירות הרכבות בארצנו רצופות במספר כה רב של תקלות הנובעות ברובן המכריע פשוט מזלזול בלקוח. סתם כדוגמה, בכל בוקר ראשון ושלישי אני נוסע ברכבת של 07:22 מכפר סבא לת"א, ובכל פעם יש "מפגש רכבות" בעת העצירה בבני ברק. המפגש הזה מתפתח לעצירה בת כ-10 דקות, ולמעשה בכל נסיעה הרכבת מחרת בכמעט 10 דקות לזמן ההגעה עליו הצהירה בלוח הזמני האחרון שלה. זה לא שמפגש הרכבות הזה הוא בלתי צפוי וחד פעמי, להפך. מדובר במשהו שכבר הפך לרוטינה שמרבית הנוסעים הקבועים בקו כבר התרגלו אליו. ועדיין, יש משהו מקומם בזלזול הכל-כך מופגן בנוסעים, כאשר הנהלת הרכבת אפילו לא טורחת לציין את העצירה הזו ואת העיכוב שהיא גורמת ללוח הזמנים שהיא עצמה פרסמה. (פתרונות אחרי הקפיצה)

אז איך לעזאזל פותרים את כל הבעיות בחברה הממשלתית המונופוליסטית הזו? הפרטה הרי אינה פתרון, משום שסוגית היעדר התחרות תישאר על כנה. אמנם ניתן להתייחס אל שירותי האוטובוסים השונים כתחרות בתחום התחבורה הציבורית, אך כל עוד לא ייתכן מפעיל רכבת נוסף, ובמדינה קטנה כשלנו הדבר דומה לטירוף, כל מפעיל רכבת, פרטי או ציבורי, יישאר במידת מה בגדר מונופול.

הפיתרון המתבקש ביותר הוא הטמעת מודלים של ניהול איכות ברכבת ישראל. אך כל סטודנט שנה א' למדעי המדינה יאמר לכם שאחת המשימות הקשות ביותר היא החדרה של רעיונות ניהול איכות בחברה שאינה מצויה בשוק תחרותי (תאמינו לי, אני בשנה ב'). זאת משום ברגע שהחברה יודעת שקהל הלקוחות שלה שבוי ושלמעשה אין לו אלטרנטיבות אחרות, היא מרשה לעצמה להשתין עליו בקשת. עובדה: למרות האיחורים והצפיפות ברכבת, אני עדיין מעדיף להשתמש בשירותיה על פני הנסיעה באוטובוס או ברכב פרטי בשעות העומס, משום שאני עדיין אגיע מהר יותר.

אז מה עושים? בשביל זה יש לנו ממשלה רבותי, ושר תחבורה ותיק ומנוסה (אולי שמעתם עליו, הוא היה רמטכ"ל פעם), שצריך סוף כל סוף לקחת את המושכות בידיים ו"להיכנס" בגוף המסואב הזה שמכונה רכבת ישראל ובוועד העובדים החזק והאימתני שלו. שאוליקו, אנחנו מחכים לך.

Technorati Tags: ,

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: