לכו להתדיין

12 פבר

מה יש בהתמסחרות שמושכת כל כך בעלי עסק? אני מניח שזאת תאוות בצע בסיסית ותו לא.

בירושלים יש בית קפה שנקרא קפה הלל, זה המקום המקורי שממנו צמחה הרשת המוכרת, עוד גוף ירושלמי מוצלח שהצליח והפך לרשת מצליחה מחוץ לירושלים, בדומה לרשת ארומה, מאפיית אנג'ל, דת הנצרות ועוד.

אבל מה שמציק לי לגבי קפה הלל, זה האתוס שהיה פעם למקום, קפה הלל המקורי, למי שלא יודע היה המקום שבו היו באים להתדיין החילונים והדתיים, דנים, מדברים ואף מתווכחים על כוס קפה, או שלפחות זה היה המיתוס. מאז מה יש לנו? רשת שכל קשר בינה לבין המיתוס הן כוסות פלסטיק שמי שמודפס עליהן הוא (אני יכול רק לקוות ולהניח) הלל הזקן.

למה? למה אנחנו צריכים לקלקל כל דבר נורמאלי, והשאלה השנייה היא למה תל-אביב צריכה לייבא את זה מירושלים, הרי לא חסרים בתל-אביב בתי קפה בעלי הנופך התל-אביבי שלהם, וזה לא שבצפון ת"א הולכים להיות הרבה דיונים בין דתיים לחילונים, אולי צריכים להיות יותר אבל זאת לא הנקודה. אז מה הרעיון? מדוע זכיינות עושה לנו את זה?

אין לי תשובה, אבל זה מציק לי, הרי לת"א יש בתי הקפה האגדיים שלה, כדוגמת קפה תמר ואחרים, אז למה היא מייבאת דברים ירושלמים, מה הלאה, הכותל התל-אביבי?

אני תמיד אומר שהמדינה הזאת היא מעין אליפסה עם שני מוקדים תרבותיים, ירושלים ות"א, כשמסביבן וביניהן יש את כל השאר, אז למה לערבב, אליפסה ששני המוקדים שלה הם אותו אחד זה עיגול, וזה פשוט לא אנחנו.

רק להבהיר, זה לא שיש לי משהו נגד זכיינות, אם יש לך מוצר טוב או שם טוב, אין סיבה שלא תזכיין אותו, אבל אם יש לך מיתוס אתה לא באמת יכול לזכיין אותו.

אולי זה פשוט שכשהחילונים וויתרו על ירושלים אז קפה הלל ויתר עליהם והלך לעשות כסף.

כתיבת תגובה

