ללמוד במכללה

31 ינו

idcבויכוח שכיח למדי אני מוצא את עצמי מגן על האוניברסיטאות בארץ בפני טענות מפתיעות כמו, "למה לבן-אדם ללמוד באוניברסיטה אם הוא יכול ללמוד בבינתחומי?". אז בואו נבהיר כמה דברים, האחד והכי חשוב, אנשים שלא מתקבלים לאוניברסיטה הולכים ללמוד בבינתחומי, לא להפך. מה זה אומר? בדרך כלל זה אומר שאתה מקבל אנשים עם נתוני כניסה נמוכים יותר. פועל יוצא, זה ירידה ברמת המוסד.

כן, זה ככה פשוט. לא, כמויות אדירות של כסף לא ייפתרו את המצב, זה יצמצם את הפער הקיים בין רמת המכללה לרמת האוניברסיטה, בוודאי, זאת הרי כלכלה חופשית בפעולה. אני יודע שיש להם כיסאות נוחים יותר ומרצים מעולים וחדרים יותר חדשים, הם הרי משלמים פי 3 יותר מאיתנו, מגיע להם משהו על זה. אבל הדבר השני שמגיע להם זה תואר שיותר קל להשיג אותו. הציונים שם גבוהים יותר נוטים להגיד לי, נכון, אבל אם מרצה נותן מבחן שבאמת בוחן את הרמה כמו באוניברסיטה אז כמה 60%-70% נכשלים? ואז אתם יודעים מה קורה למרצה? מפטרים אותו? אז בואו נעשה ניסוי מחשבתי ביחד.

אני מרצה לא רע בכלל, הבנתי שמחקר זה לא התחום שלי ואני רוצה ללמד את המקצוע שבחרתי ללמוד ולהתעסק בו, נשמע טוב עד פה, נכון? נכון, מה קורה עכשיו אני נהיה אולי מרצה זוטר באוניברסיטה אין לי ממש מחקר רציני כי זה לא מה שמעניין אותי ואז בא רייכמן (האיש שהוא הוא הבינתחומי) ומציע לי הגדלת משכורת עצומה וכל מה שאתה צריך לעשות זה ללמד בלי מחקר, אבל אין קביעות ואם התלמידים שלך נכשלים יותר מידי אז הם מנצחים ואתה עוזב. בואו ננחש ביחד מה ייקרה למבחן שאני אנסח? קל יותר או קשה יותר?

נכון הלוואי ובאוניברסיטה היו לנו תנאים יותר נורמאלים והקביעות יכולה להוביל אותך לכיתה של מרצה שלימוד זה הדבר האחרון שמעניין אותו וכל רגע מול כיתה היא בזבוז זמן מבחינתו (ויש כאלה) נכון הכיסאות חרא והאולמות גדולים ומלאים יותר מידי, נכון, בזמן מבחן יש כל כך הרבה אנשים בחדר שקשה לך לעשות אותו בשקט כי להעתיק נהיה כל-כך פשוט שכולם עושים את זה. כל זה נכון ועוד המון, חסר תקציב, חסר רצון ובעיקר חסרה איזושהי הבנה בצמרת החינוך בארץ. זאת הבנה מאוד פשוטה, מכללה היא פתרון נהדר לכל מי שלא יכול ללמוד באוניברסיטה מסיבותיו, והבינתחומי מוכיח שאפשר לצאת עם ידע סביר בהחלט ואף להתחרות באוניברסיטאות, אז למה יש מכללות שיש להן סיבסוד ממשלתי? מה זה אמור להיות, אתם תנהלו עסק רווחי בשביל שסטודנטים שלא התקבלו לאוניברסיטה יוכלו לצאת עם תואר בעוד שאלו שכן התקבלו נלחמים באיתני הטבע של מדיניות תקציבית נוקשה. המחקר מצטמצם כל יום, פקולטות נסגרות, עכשיו מדברים על שכר דיפרנציאלי למרצים בתחומים שונים? השתגעתם? אתם רוצחים את כל מה שאוניברסיטה צריכה להפיק. היא צריכה להיות מוסד שקשה להתקבל אליו, באמת קשה, מוסד שמתעסק במחקר והסטודנטים שבו רוצים ללמוד ורוצים להבין את התחום, אנחנו מאבדים את זה, כיתה של 300 איש בקורס של מבוא, זה צעד מאוד גדול בכיוון הלא נכון, תחומים של מדעי הרוח נסגרים, ברור, הם לא קורסים שמביאים הרבה תורמים גדולים, מי הולך לתרום לפקולטה לפילוסופיה, בוגר שלה? זה לא סביר כמו מנהל עסקים או כלכלה נכון?

וכאן בהתאם להטפותי, הפיתרון שלי, הוא אפילו די פשוט. מה שצריך לעשות זה להפריד באופן בולט בין מוסדות השכלה גבוהה ממשלתיים ללא ממשלתיים, הממשלתיים זכאים לסיבסוד נרחב, השאר יפעלו בכלכלת השוק, הטובים יצליחו ואף ייתחרו, הבינוניים יסתדרו והגרועים ימותו וייעזבו את השוק. זה נשמע נוקשה, הרי יש המון אנשים שרוצים תואר, אז מה? השכלה גבוהה זה לא לכולם, כמו שספורט זה לא לכולם, אני מאוד אוהב לשחק כדורסל, אני לא טוב בזה במיוחד אני לא מספיק גבוה או זריז, אז מה אני עושה? אני משחק עם חברים, אני לא מאלץ את הממשלה שלי לתת תקציב לליגה לגרועים כדי שאני אוכל לקבל פורקן. אותו דבר אחרים יכולים, אתה מאוד רוצה להיות שופט אבל אתה לא מסוגל, אתה לא מספיק מוכשר, חכם או מה שאתם רוצים לקרוא לזה, לא נורא אתה מוזמן לבקר בכל דיון. ובמקום לשרוף את זמנך במשהו שלעולם לא יתממש תעשה משהו פרודוקטיבי. זה טוב לך, זה טוב לי וזה טוב למשק.

שתהיה לכולנו תקופת בחינות מוצלחת.

כתיבת תגובה

