רואה חשבון זה לא בושה

22 ינו

Abacusמאיפה הגיעה הסטיגמה המחורבנת הזאת שראיית חשבון היא מקצוע אפור ומשעמם וכפועל יוצא כל רואה חשבון הוא אדם יבש ואפרורי? אני באמת רוצה לדעת מי היה האדם הזה שהרואה חשבון שלו כל-כך דפק אותו עד שהוא החליט להתנקם בכל המקצוע, תגידו לי מי זה, אני מוכן לשוחח איתו ולשמוע ממנו את הצד שלו. עד אז, הנה הצד שלי.

אני סטודנט לחשבונאות, או בשמה השני ראיית חשבון, ואני אומר את זה בגאון, כן!, לא אכפת לי מה אתם חושבים. עכשיו להבהיר, אני לא אומר את זה בכזה גאון מהסיבות שכולם חושבים עליהן, לא בחרתי ללמוד חשבונאות בגלל שככה יהיה לי מקצוע (בניגוד לרוב התארים הראשונים באוניברסיטה), גם לא בגלל שזה התואר היחיד שמבטיח תעסוקה במקצוע! עוד לפני קבלת התואר (הרבה יותר ממשפטים, הנדסה ואף רפואה), לא בגלל הכסף שיש בתחום ובטח לא בגלל איזשהו מעמד חברתי. עכשיו להבהיר, ברור שכל הדברים האלו לא פגעו בבחירתי, להפך כמובן (חוץ מהסטאטוס החברתי), אבל מהיום שהתחלתי להגיד לאנשים מה אני הולך ללמוד, אני מוצא את עצמי מסנגר על בחירתי.

כמובן שאין לי בעיה עם סקרנות, ואני מודע שרוב האנשים לא באמת יודעים מה זה רואה חשבון (עוד על זה בהמשך), אני גם לא ידעתי עד שהתעניינתי, אבל אוטומטית מצטיירת איזה תמונה אפורה כזאת: "אהה אתה בטח רוצה לחיות חיים בטוחים, רק מספרים בלי אנשים, בלי יותר מידי מאמץ, כשאנשים אחרים אומרים לך מה לעשות וככה לנוע דרך החיים בשקט ושלווה". לרוב אני עונה "באמת, אתה מבסס את זה על שנים של חיים והתעסקות בעולם העסקי והבנה חדה של איך חברה נורמאלית מתנהלת, כמו גם כל דרישות הממשלה, משקיעים, גופים מפקחים ועוד הרבה אחרים?" אח"כ מגיע מבט מזוגג בעיניים ומעין השפלת עיניים של, לא אני פשוט חושב מה שהחברה הרגילה אותי לחשוב ואני לא באמת טורח לחשוב בעצמי רוב הזמן. הם בדרך כלל לא אומרים את זה, אבל זאת התחושה באוויר.

אוקיי, אז מה זה רו"ח? אני לא אתחיל בלכתוב כאן את כל העיסוקים השונים של רו"ח, או את כל האופציות לצמיחה או כמה כל חברה נורמאלית, במיוחד אחת שמתכננת לצמוח תלויה בו וביכולותיו, כי חבל על הזמן שלי ושלכם. אני כן אגיד כמה דברים, א. רו"ח סטנדרטי הוא משרתם של המון אדונים, ביניהם, בעל החברה, משקיעים חיצוניים, העובדים, רשויות ממשלה ואלו המרכזיים. כל אחד רוצה ממנו משהו אחר ושאיפתו אם לא לרצות את כולם אז לפחות להרגיע אותם, זה לא קל! הבוס רוצה רווח מקסימאלי, העובד לא רוצה שייפגעו בזכויותיו, הממשלה רוצה בגדול לקחת לך את כל הכסף, ומשקיעים חיצוניים רוצים בגדול להלוות לך כסף, כדי שבעתיד הם יקבלו יותר כסף. וכולם מצפים שהרו"ח יגיד להם איך בדיוק עושים את זה. תנסו אתם לדבר עם כל נציג ולהרגיע אותו. עכשיו אני לא מזלזל לרגע בכל אותן מנהלים, משקיעים ושאר אנשים שעושים החלטות בעצמם, אבל תשאלו כל בכיר בחברה רצינית אם הוא עושה היום מהלך אסטרטגי אחד בלי להתייעץ ברו"ח שלו, התשובה תהיה בד"כ "התחלקת על השכל?, אני צריך שכל העולם ואחותו יתנפלו עליי שעשיתי הכול לא בסדר, ועכשיו אני חייב לכולם המון כסף". רו"ח צריך להגיד לו איך לעשות את מה שהוא רוצה, אבל מצד שני רו"ח חייב להגן על עצמו, המוניטין, כלומר השם, כלומר החתימה שבה הוא נותן או לא נותן אישור סופי היא כל מה שיש לו, אם ברצונו להשיג לקוחות, הוא מוכרח להצטייר בעולם העסקים כמקצוען, אמין ומהימן. כל זה בזמן שהוא מרצה את כל העולם ואחותו.

עדיין יבואו הטוענים ויגידו אז מה, זאת עדיין בסוף היום טכנאות, נכון. זאת טכנאות, אתה חייב לדעת את העבודה פיקס לפני שאתה מתחיל להתעסק בדברים גדולים כמו תכנון עסקי, הנפקות בארץ ובחו"ל (גיוס כספים), ייעוץ מס ועוד המון דברים אחרים. אבל גם כירורגיה זאת טכנאות, אתה מצפה שהרופא שלך יידע לעשות הכול לפי הספר, באופן מושלם. לפני שהוא מחליט על פתרונות יצירתיים או פונה למחקר, אני כן. אז נכון בשנים הראשונות אתה חייב ללמוד טכנאות שעלולה להראות משעממת אם לא מבינים ה כלום, אבל מה אתם חושבים ששופטים בעליון, כשהם היו סטאז'רים באיזה משרד עורכי דין קטן, הם לא מיינו דו"חות, תצהירים, עדויות וראיות עד שהם התרסקו מחוסר שינה על ערמה גדולה של ניירת? ברור שכן! כי ככה זה סטאז', זה חרא, זה כמו לטחון צעירות, אין מה לעשות, אתה חייב ללמוד את העבודה, רבאק אתה מתעסק בכסף שלי כדאי שתדע את העבודה!.

אז בואו נחזור לסיום לאוניברסיטה, למה זה שחשבונאות מצטיירת כמשעממת, אני הרי לומד כל מה שמנהל-עסקים לומדים ועוד המון יותר, חוץ מזה אני מקבל הבנה של עולם העסקים שלהם אין, גם רוחבית וגם פנימית אל תוך הכרעיים של חברה, אז מה זאת המילה חשבון? כולנו שונאים אותה מאז כיתה ב'? או שזאת המילה רואה? אתם מעדיפים שהוא לא ייראה?. כנראה שכן, כי התארים סמנכ"ל כספים, חשב, יועץ מס, יועץ פיננסי ועוד לא זכאיות לאותה תמונה אפורה, ואני אספר לכם סוד ידוע, הם כולם בעלי אותה השכלה! זה הסיכום,מי שלומד ראיית חשבון, לא חייב אפילו להיות רואה חשבון שעושה ביקורת אם הוא לא רוצה, הוא יכול להיכנס לכל תחום עסקי/פיננסי שהוא רוצה, ולרוב הוא יוכל לשפוט דברים בצורה טובה יותר מהרבה חבר'ה אחרים.

אז עד אז, תעזבו אותנו בשקט, גם ככה זה אחד התארים היותר עמוסים באוניברסיטה, תנו לנו ללמוד בשקט, אנחנו מצידנו מבטיחים להתייחס לכסף שלכם כאילו הוא היה שלנו (והמבין יבין).

7 תגובות to “רואה חשבון זה לא בושה”

  1. avitalgloberman ינואר 23, 2007 בשעה 17:51 #

    מצחיק, שלא משנה באיזה מקצוע מדובר, תמיד נשמה טובה תדאג להוציא לך את הרוח
    האנשים האלה הם רק רעשי רקע
    תמשיך לראות
    כמה שיותר
    בעיניים פקוחות

  2. Gidi ינואר 24, 2007 בשעה 16:03 #

    תודה רבה אביטל
    זה לא באמת מטריד אותי, בעיקר חשתי צורך עז לצעוק חזרה, כי באותו יום נראה שלכל מקום שאני מסתכל אנשים מרגישים חופשיים להשתלח במקצוע הזה.
    שטויות
    תודה על הבעת העניין
    גידי

  3. benziv פברואר 21, 2007 בשעה 17:33 #

    ואת הבדיחות על עו"ד אתה מכיר? ועל היועצים?

  4. eran eini אפריל 4, 2007 בשעה 20:21 #

    אני מעוניין ללמוד ראיית חשבון ונתת לי תמריץ קטן,מאידך עדיין יש לי לבטים בעניין המקצוע עצמו ביום יום…איך עובר יומו של רואה החשבון,והאם זה מה שאני רוצה לעשות בחיים…
    אודה לך אם יהיו לך הסברים/תשובות
    תודה
    ערן

  5. ariel יוני 13, 2008 בשעה 14:42 #

    הכל שטויות, באמת שטויות שאומרים על המקצוע

  6. רואה חשבון יוני 13, 2008 בשעה 14:43 #

    בתור רואה חשבון אני יכול להגיד לכם שכל הסטיגמות על המקצוע לא עומדות במבחן המציאות.

  7. גליה שיינמן ספטמבר 3, 2008 בשעה 20:14 #

    שלום רב

    אני נרשמתי ללימודי הסמכה לראיית חשבון לכלכנים באוניברסיטת בר-אילן ואמורה להתחיל באוקטובר
    לאחרונה יש לי קצת ספקות והייתי מעוניינת לקבל חוות דעת ממישהו שכבר לומד או עוסק בתחום
    מה בדיוק עושה רואה חשבון? האם הלימודים מעניינים?
    לא מזמן מישהו אמר לי שכדי להיות רואת חשבון צריך להיות ביצ'ית…..להעלים כספים ממס הכנסה וכו…..

    מה דעתך?

    אשמח לקבל כמה שיותר אינפורמציה בנושא

    תודה מראש
    גליה

להשאיר תגובה

