נהיגה בשכרות זה לא רצח

12 ינו

שלום אני גידי ובעקבות הביקורת אונליין לאחרונה מליאור טרחתי וכתבתי את עמדתי בנושא הנ"ל. השאיפה היא כי הגיגים נוספים יופיעו על פני במה מכובדת זו, אבל תקופת בחינות אז נראה.

לאחרונה שמעתי את הפרסומות שמתרוצצות ברדיו ובשלטי חוצות, הטוענות כי אדם הנוהג בשכרות הוא רוצח. אתם יודעים על איזה פרסומות אני מדבר, אלה שנראות כמו הפרסומות לשוקו. אני פשוט לא מסכים איתן.

לפני שמתעצבנים חשוב להבהיר שאני לא חושב שמישהו, כולל הציבור או המחוקק, צריך לנהוג בסלחנות כלפי אנשים שנוהגים בשכרות, להפך. אני בהחלט חושב שמדובר ברכיכות חסרי עמוד שדרה, שלא מסוגלים להבין את החשיבות של החלטה פשוטה כמו לא לשתות הערב או לא לנהוג הערב, אבל לא נרחיב בהחלטה כי גלגלצ כבר עושה מספיק מזה בשביל כולנו.

אבל הטענה החדשה, שהיא כנראה איזה ניסיון נוסף לשבור את הכלים ולקרוא לנהגים שיכורים רוצחים, היא פשוט מוגזמת. למה מוגזמת? כי אנחנו מפחיתים בערך של המילה רצח. "רצח" היא אולי המילה הכי קשה שניתן לומר ברצינות למישהו בשפה העברית, כי עלינו להודות כולנו שהשפה העברית (וזאת אשר בשימוש על אחת כמה וכמה) די מצומצמת. זה לא דבר רע זו פשוט המציאות. להשתמש במילים כמו רוצח לגבי נהג שיכור זו טעות לשונית, ובנקודה זו המחוקק מסכים איתי, מפני שהוא מבהיר בהחלט מתי מדובר ברצח ומתי בהריגה, ואלה שתי ההגדרות החוקיות היחידות בנושא בארץ, מעבר להן מדובר באקט של מתן דין שהוא נושא אחר לגמרי.

למילים יש כוח, ולמילה כמו רוצח יש הרבה כוח, במיוחד בתקשורת. שימו לב, כשמדברים על יגאל עמיר בתקשורת מזכירים תמיד "יגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה". לא אומרים את זה רק מתוך חשש שמישהו ישכח למה יגאל עמיר בכלא, אלא משום שבקישור המילה רוצח לשמו, מדגישים מה בן הבליעל עשה, הוא בשיקול דעת ובאופן מחושב טען אקדח, הסתיר אותו ורצח בדם קר את ראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל. לעומתו, אדם שעשה מעשה בלתי נסלח לכל הדעות, ונהג שיכור ואף הרג (לא רצח) הוא אדם אחר. אותו אדם לא החליט בשיקול דעת קר ומחושב להיכנס לאוטו ולדרוס אדם מתוך שנאה או כוונה או בצע כסף. הוא עשה את זה מתוך חולשה, האם צריך להעניש אותו? וודאי, ובחומרה. אך מידת החומרה היא שאלה המיועדת למחוקק ולשופטים, ולא לשלטי חוצות ושדרני רדיו.

כל זאת בניגוד מסוים לסיסמא המוכרת "בשר זה רצח". במקרה זה הצמחונים אכן מאמינים כי בשיקול דעת ובאופן מחושב אנשים רוצחים יצורים תבוניים, וכאן אין הריגה או פגיעה ברשלנות. הבעיה שלי עם אותה טענה היא שהיא מופרכת לחלוטין משום שלהרוג חיה, בסופו של דבר, זה לא להרוג בן-אדם ולא אכפת לי מה ייזעקו הצמחונים.

לבסוף אזכיר שאינני מזלזל ולו לרגע בסבל האדיר ובלתי יתואר שמשפחות אשר איבדו אדם אהוב בתאונת דרכים מתוצאה של מעשה שכזה. אך אני מנסה לא להיגרר אל תוך אותו תהום של עצב אדיר ששולט בכולנו כשאנו רואים את מספרי הנפגעים כל שנה. אבל אני פשוט לא מאמין שבעיוות השפה שלנו לדברים שהם פשוט לא נכונים, אנחנו מיטיבים לבטא זאת. אף אם נעלה תיאוריה קטנה על במה זאת, האם לא בלתי אפשרי שאנשים שנוהגים בשכרות ופוגעים במישהו, לא יעדיפו לברוח מהזירה מאשר להעניק עזרה או לחכות למשטרה? הרי כבר כל הציבור מכנה אותם רוצחים, אז איזה סיכוי יש להם במשפט? כבר עדיף להם להסתכן באשמת פגע וברח, הם הרי ממילא רוצחים.

אסכם בבקשה ובתחינה מכל אותם אנשים שיודעים על עצמם שהם חלשי אופי ורכרוכיים מכדי להיות מסוגלים להפריד בין שתייה לנהיגה, להפגין שליטה עצמית. זה הכול.

Technorati Tags: , , ,

2 תגובות to “נהיגה בשכרות זה לא רצח”

  1. drinking ינואר 14, 2007 בשעה 21:22 #

    שלום,

    אני מסכים עם רוח הדברים בנושא שחשוב לא להוריד ממשמעות המילה רצח, ודווקא כן הייתי בוחר בדוגמת הצמחונים בה השתמשת בתור גוזמא, למרות שאני אכן מסכים שמדובר באמונתם האמיתית

    עם זאת, הקמפיין של נהיגה בשכרות נועד לזעזע. ברור הרי לכולם שהכוונה כאן היא להשתמש במילה רצח על מנת להמחיש כמה חמור זה לנהוג שתוי. כאן דעותינו שונות, ואני חושב שלמטרה של מניעת נהיגה בשכרות כמעט כל סלוגן כשר. קשה לי להאמין שמישהו יבצע רצח רק בגלל שחומרת המילה הידרדרה, אבל מצד שני, אני יכול לחשוב אולי על כמה נהגים שהסלוגן יגרום להם לחשוב פעמיים לפני שהם עולים על ההגה שתויים. דרך אגב, במדינות כמו צרפת ואוסטרליה יש תשדירים פשוט מזעזעים נגד תאונות דרכים, וכמו שאמרתי – אני חושב ש(כמעט) הכל כשר, והייתי רוצה לראות יותר מזה גם אצלנו. יש פרסומת חדשה יחסית נגד סמים, שרואים בה בן נוער בקלטת כאילו הוא שאהיד לפני ביצוע פעולה, ומדובר לדעתי בניסיון דומה – ליצור אפקט באמצעות זעזוע הנגרם באמצעות הקצנה

  2. Gidi פברואר 19, 2007 בשעה 16:00 #

    רק להגיד עוד מילה אחת בנושא
    לא מזמן היה לי שיעור שמרצה דיברה בו על פרסומות ויעילותן, ואחד הדברים היותר מעניינים שהיא אמרה הייתה שפרסומות שרק מפחידות אותך באופן מוכח לא עובדות
    בעוד שפרסומות שמנסות לתת פתרון כן עובדות
    חומר למחשבה

להשאיר תגובה

