לא כלב של אף אחד

15 דצמ

woof. by mw phoyos, cc-byכולם מכירים את הקלישאה השחוקה, לפיה התקשורת היא "כלב השמירה של הדמוקרטיה". הקלישאה הזו כל-כך חבוטה, שהשימוש העיקרי שלה הוא דווקא בעיוותים וביקורת על התקשורת. כשרוצים להגיד שהתקשורת לא מבצעת את "עבודתה" אומרים ש"זה לא כלב, זה חתול", שלכלב "אין שיניים", שהוא הפוך לפודל ועוד כהנה וכהנה. אני רוצה להגיד משהו בנושא: אני לא כלב של אף אחד!

עיתונות, כמו כל משלח יד אחר, היא עבודה, שבסופו של יום מטרתה לייצר רווח. כשמרצים או מבקרים מזלזלים ברצון של התקשורת לגרוף רייטינג, לדעתי הם עושים זאת בעיקר מטיפשות. העיתון צריך למכור, וכדי למכור הוא צריך לייצר תוכן שאנשים מעוניינים לקרוא אותו. כמו כל עסק אחר, מאחורי גוף תקשורת עומד בעלים שמעוניין בשורה התחתונה – כסף. רוצים עיתון שלא מעוניין ברווח – אין בעיה, תקבלו עיתון שמעודד אידיאולוגיה, או בקיצור, עיתון מפלגה.

ולמה כלב השמירה של הדמוקרטיה דווקא? הקלישאה הזו אוטומטית קובעת את הדמוקרטיה כשיטה המדינית הנכונה ביותר. ומה אם אני דווקא קומוניסט? הרי תקשורת שהיא במהותה קומוניסטית תיחשב מיידית כ"תעמולה". מה פתאום הזיהוי האידיאולוגי הזה של התקשורת עם תפיסה פוליטית כ"כ מסוימת הוא כ"כ מובן מאליו?

בשורה התחתונה, אני לא חושב דווקא שעיתונאים צריכים לזרוק את כל האידיאלים שלהם לפח. להפך, אני חושב שעיתונאים כן צריכים להשתדל לבצע "שינוי" בעולם, בגלל העיניים הרבות המופנות לכיוונם. אך באותה נשימה אני חושב שהביקורת על התקשורת, כגוף שמצופה ממנו לפעול ממניעים אלטרואיסטים היא לא רק מוטעית אלא בפשטות – טיפשית. ואם אתם לא מסכימים איתי, חופש הביטוי מאפשר לכם לטקבק בלי לדפוק חשבון, לפחות בינתיים…

Technorati Tags: , , , ,

web site hit counter

3 תגובות to “לא כלב של אף אחד”

  1. גידי דצמבר 16, 2006 בשעה 22:47 #

    מה???
    אף אחד לא מצפה מעיתונאים שיוותרו על הדעות שלהם ואם אתה מצליח למצוא עיתונאי אחד שכותב ב50% אוביקטיביות אני אשמח אם תראה לי, כי אי לא מצאתי, מעבר לזה הכוונה של כלב השמירה של הדמוקרטיה היא לא מתוך אמונה שהדמוקרטיה היא הדרך הטובה ביותר, אלא משום שהדמוקרטיה היא הדרך היחידה של תקשורת להישאר חופשית וכמוה כולם, ולכן מצפים ממנה לשמור על הדמוקרטיה כדי שתוכל לכתוב מה שהיא רוצה ותוכל למכור לכל מי שרוצה לקנות וכך לייצר את אותה שורה תחתונה שידברת עליה כשם שכלב אולי אוהב אותך, אבל הוא בעיקר אוהב אותך כי אתה זה שמאכיל אותו…
    גידי

  2. bakk דצמבר 17, 2006 בשעה 1:42 #

    גידי, לא הבנתי מה הקשר בין התגובה שלך למה שאני כתבתי. לא דיברתי על אובייקטיביות של עיתונאים או על הדעות שלהם אלא על הציפיות של "אנשים" מהתקשורת להיות לוחמת חירות ואידיאולוגית. הטענה שאני מעלה היא שאולי תקשורת לא צריכה להיות אידיאולוגית אלא פשוט לייצר תוכן כדי לייצר פרנסה. לגבי חופש ביטוי – אני לא אומר שהתקשורת לא צריכה להיות בעד חופש ביטוי, אני פשוט אומר שההתכוונות לתיאוריה פוליטית מסוימת, דהיינו הדמוקרטיה, נראית לי כתעמולה

Trackbacks/Pingbacks

  1. ג’וקים » ארכיון הבלוג » סובל מסיוטים? משרד הביטחון מחפש אותך - מדר - מרץ 20, 2007

    […] כתבה זו רק מדגימה בעיה רווחת מאוד בתקשורת: כמעט כל דבר שמתפרסם בערוצי המדיה השונים, ויהיה זה כתוב, משודר, מודפס או אלקטרוני, הוא דבר אינטרסנטי. אני מניח שלרבים מאיתנו זה מובן מאליו, אך מתברר שלא לכולם. קראת על מוצר חדש במוסף הכלכלי? הודעת יח"צ. משטרת ישראל עצרה חשוד באירוע מעניין? דובר המשטרה שלח ביפר לכתבים. שר האוצר מתכנן הורדת מסים? העוזר הפרלמנטרי שלו דאג לרדוף אחרי כל כתבי הכנסת/כלכלה. נכון, זה כמעט מובן מאליו, אבל מסתבר שאנשים רבים לא מודעים לכך שהתקשורת שהם ניזונים ממנה מוכתבת לחלוטין על-ידי יח"צנים וספינולוגים. כפי שאמרתי בעבר, אנשים שכועסים על כך ש"העיתונות לא ממלאת את תפקידה" מצחיקים אותי. תפקידה של העיתונות, ככל עסק בימינו, הוא לייצר רווח עבור בעליה. מי שרוצה אמת חייב לדעת לקרוא אותה בין השורות. מה שמוביל אותי לנקודה האחרונה. […]

כתיבת תגובה

