גם צרפתית לא קלה במיוחד

14 נוב

תמיד תהיתי איך נשמעת העברית לאנשים ששומעים אותה מהצד ללא הבנה. פעם היו אומרים "השפה הגרונית הזו", אבל אני בספק כמה הגדרה הזו עודה נכונה. אני לכשעצמי מתענה בימים אלה עם לימודי צרפתית, ומתקשה לברוח מההשוואה. למרות שדוברי השפות הזרות נהנים להשמיץ את העברית, נראה לי שדובר צרפתית המתחיל בלימודי שפת הקודש צריך להצדיע בהערכה למבנה המסודר של השורשים, הבניינים, המשקלים והפעלים שהופכים את ידיעת השפה לפשוטה ובסיסית הרבה יותר.

 

לא ברור לי איך הצרפתים זוכרים את הדרך לכתוב את שפתם שלהם, יותר מדי אותיות "נחות" שאינן נהגות. כדי לכתוב את ההברה "או" בשם העיר בורדו למשל משתמשים בלא פחות מארבע אותיות. זה פשוט מגוחך. האקדמיה הלשונית שלהם חייבת לערוך איזו רביזיה בדרך כתיבת השפה. לא פלא שהיא הולכת ונכחדת.

 

פעלים בגוף ראשון יחיד, גוף שלישי יחיד, שני רבים ושלישי רבים נשמעים בדיוק אותו דבר – אבל נכתבים בשלוש דרכים שונות. מה זה?


web site hit counter

2 תגובות to “גם צרפתית לא קלה במיוחד”

  1. גידי נובמבר 29, 2006 בשעה 20:21 #

    רק הערה אחת יש לי לגבי מה שכתוב, כי את דעתי לגבי השפה הצרפתית אני לא מסתיר
    אבל איך אם תוכל להסביר לי כל הישראלים מצליחים לזכור את שפתם?
    הרי יש לנו ניקוד אבל אנחנו לא משתמשים בו יותר מידי, ואם אבהיר קצת יותר, מספר הישראלים שאני מכיר אישית שיודעים לנקד באופן מושלם הוא קטן מאוד

    חומר למחשבה
    גידי

  2. bakk נובמבר 30, 2006 בשעה 20:30 #

    לדעתי ניקוד זה אחד הדברים היותר מיותרים בידיעת השפה העברית. זה חיוני לילדים שעדיין לא מסתדרים עם האותיות, אבל מעבר לזה זה מיותר. בערבית הניקוד הוא קריטי הרבה יותר לזיהוי המלים, אבל גם שם מוותרים עליו החל מרמה מסוימת וקוראים "נטול".
    המקבילה לניקוד לדעתי בשפות הלטיניות היא דווקא הכתב המחובר לדעתי, שהוא הרבה יותר אישי וקשה להבנה. למרבה הצער, בבתי ספר רבים בישראל לא מלמדים כתב יד בלטינית כהלכה, ולכן כתב היד של ישראלים רבים (בהם גם אני) נראה כמו שרבוטים של תלמיד בית ספר יסודי אמריקני.

כתיבת תגובה

